Val 2006 46 dagar kvar

Kristdemokraterna vill halvera momsen på drivmedel. En liter bensin som idag i Skaraborg kostar 12:90 kronor litern kostar med vårt förslag 11:34 kronor.

Jag anser att detta är en bakåtsträvande politik och kommer med liv och lust sätta upp frågan till debatt och jag är säker på att vi i Mp segrar i längden på våra hållbara argument,,,

Jag ser att Kd vill ha snabba kortsiktiga vinster i form av röster till valet , inget annat  och man är beredd att offra miljön för detta,,, Vi måste bli fria från oljeberoendet , men här vill Kd tvärtom öka beroendet av oljan och hur bakåtsträvande är inte detta,,,

Jag blir lätt upprörd när jag läser debatten i Nlt och där vi beskylls av M,s repr, Dab Åberg att vilja höja bensin kostnaden till 30 kr , vilket är lögn och förbannad dikt,, Vi vill ge möjliget till Etanol och biogasdrifft som vi skatte befriar i vår gröna skatteväxlingspolitik,, men det som höjts av bensin kostnaden av Moms sedan 1998 är 8 öre och resten är oljebolagen själva,, Så utifrån detta och vad en del inom Opec själva säger att  oljan kommer att ta slut inom 25 år och ur ett sådant perspektiv är det lätt att förstå att nuvarande bensinpris kan bli mångfald så mycket högre pga av brist på olja i världen och ändå i medvetande av detta så går Kd,s riksdgasman för Skaraborg (Holger Gustavsson ) ut och kräver halverad moms på bensin som han vet innebär ett ökat oljeberoende och detta går ju stick i stäv emot en politik som tar oss ur oljeberoendet,,, Jag är faktiskt klart besviken på Kd i denna fråga och jag är klart fundersam om detta inte bara handlar om såkallat röstfiske utan att man utifall Alliansen vinner gör verklighet av en sådan politik som halverar moms på bensin.


Jag ska på regionalt valgrupps möte i Göteborg i morgon, så det är dags att blunda några timmar.

mvh

Göran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback