Fotboll-Politik och framför allt Midsommar


Nu är alltså snart midsommar och jag vill passa på att önska alla läsare av denna blogg en riktig skön sådan .

Jag själv kommer att fira den tradionelt  med min broder `grobbe `och hans fru och dotter tillsammas med min moder,,,
Men på lördag smäller det verkligen... Vi álltså Sverige spelar åttåndelsfinal mot Tyskland !
Jag kommer att sitta bänkad med flera andra på stadts pianobar kl 17 och jag har en härlig känsla av att få uppleva en ny `sommar 94`  o en liknande match som den mot Rumänien,då vi satt hundratals på Bolaget och såg denna gastkramande match som många då ansågs vara förlorad i och med Rumäniens ledningsmål i den första förlängningskvarten och det var många som inte orkade med att se den gastkramande avslutningen utan de lämnande lokalen medan jag och andra var kvar och hoppades in i det sista och så kom den där `härliga långbollen `som Kenneth Andersson så fantastiskt nickade i mål några minuter innan förlängningen var slut och maken till jubel uppstog,,  Ja sedan kom straffläggningen och ja vad ska man säga om den räddning som allas vår Ravelli gjorde ..
Det som sedan hände var att inte bara det svenska laget kramade varandra i känd Tv-puck maner utan även vi på plats på Bolaget... och precis efter detta kom även de som inte orkade var kvar o se matchen till slutet pga den olidliga spänningen tillbaka och det var många som badade i fontänen denna natt...

Som sagt detta kan mycket väl vara ett senario för denna kommande match mot Tyskland .
Vi ses ni som kommer dit.... tips.. oavgjort och straffar.. och där vinner vi på straffar.,som i USA 94.

På den poltiska fronten hade vi i dag sista nämndemötet för vt 06 `Hälso o sjukvårdsnämnden 9`
Där det beslutades om majoritetens (S-C-Fp) preliminära detaljbudget för nämndens kommande beställningar med läns och primär vården för 2007.

Jag  lade en protokollanteckning där jag poängterade våra prioriteringar från Miljöpartiets budgetförslag till regionfullmäktige.
Dessa var :
* Satsningar på närsjukvården- ökat samverkan mellan regionen och kommunerna gällande sjukvården och då inte minst inom äldrevården, psykiatrin mm mm.
* Satsningar på den förebyggande vården och komplementär medicinen-för att klara morgondagens hälso och sjukård så måste vi satsa ökade resurser på hälso befrämjande vård samt ökad samverkan mellan kvalitativ komplementärmedicin och skolmedicinen.
* Satsningar på psykiatrin och lokala psykiatriplanerna -vi vill göra viktiga strukturförändringar i psykiatrin samt prioritera den för nämnden kommande psykiatriplanen.
* Satsningar på Jämnstälda löner för vår personal i Regionen,,ca 50 000,, Vi i Miljöpartiet och Vänsterpartiet ville lägga 100 miljoner för år 2007- för att ta första steget att klara den strukturella ojämnlikheten i lön som nu finns utifrån löneläget mellan könen , där kvinnan har ett sämre läge.
Tyvärr så ville bara majoriteten gå halvvägs vilket innebår att det inte kommer att gå så fort som vi två partier vill för att nå jämnstälda löner...Jag lovar att arbeta hårt för att tydliggöra detta under kommande valrörelse så får vi se vilka prioriteringar väljarna gör i kommande regionval...

Ja då får det räcka med tangenttryckande för nu
ha det som sagt
riktigt gott i midsommar
mvh
Göran
ps kör försiktigt,.,....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback