Viktig möjlighet i ett modernt samhälle


En lördag som denna mitt när hösten har som störst grepp om oss så skall nog mycket till att en politisk debatt ska väcka upp människors debatt lysta och inspiration men i dag när jag som vanligt läste i Gp så fick jag sa en intervju med vår nya socialminister Göran Hägglung (kd) och jag blev verkligen inte glad åt vad han sade där.

Han vill se till att ensamstående inte ska kunna adoptera . Detta innebär att den nuvarande regiösa lagstiftningen som är garant till att innan man av Socialnämnden i sin kommun får bifall till att ansöka till annat land om att få adoptera ett barn inte ska göra det möjligt att få låta sig prövas som adoptivförälder till ett ensamt barn utan föräldrar eller närstående släkt i tex China pga man inte har en egen partner.

Jag anser att detta visar på en ihålig människosyn samt att manär dåligt upplyst över den rådande verkligheten som finns .

Det är ju så att det krävs mycket för att gå igenom en adoptionsprocess när man väl har bestämt sig för att göra detta så anmäler man sig för detta till kommunen där man bor och då inleds en lång process där social sekreterare gör en utredning som tillsist efter 1 till 1 1/2 år leder till ett utlåtande till nämnden som sedan tar ett beslut.

I denna process så träffar man andra både par och andra ensamstående som ansöker samtidigt i handledning. Det kräva naturligtvis en stor mognad hos de som vill adoptera och medvetenhet vat det innebär och därför så har man naturligtvis denna process så att man medvetandegöres vad det kommer att innebära att vara förälder alt föräldrar till ett adoptivbarn.

Det är ju också så att man gör en noggrann kartläggning över det sociala nätverket samt de får också komma till tals hur de ser på den enskilde eller de båda som tänker sig adoptera.

Man gör också hembesök mm mm.

Det är också en kostnad som kräver en medvetenhet över vilka prioriteringar man vill göra i sitt liv mm mm.

Sedan så är det så att Sverige beslutar bara att man får ansöka om att få adoptera ett barn från annat land inte att man sedan ska få det.
Detta göres av mottagarlandet , där jag i mitt exempel använder mig av China.
Det är ju så att det finns många barn som pga olyckliga omständigheter kommer till barnhem och det är så att det egna landet på alla sätt kontrollerar om det finns föräldrar eller annan nära släkt till barnet innan man ger tillstånd till en förälder alternativt föräldrar att få adoptera ett barn .
Med förälder ingår naturigtvis även samkönade.

Jag anser att vi har en mycket bra process i Sverige som är en garant för att de barn som blir adopterade från svenska föräldrar eller förälder skall känna sig tryggt och känna sig välkomna i hemmen som vilket svenskt barn som helst oavsett familjekonstellation i dagens svenska samhälle.

Jag kommer med all tyngd vända mig emot Göran Hägglunds försök att stänga ute ensamstående från att få adoptera i framtiden.
Den politiken är ett eko från svunnen tid och hör inte hemma i ett modernt upplyst samhälle.

mvh

Göran  L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback