Snart valdag,, olidlig spänning,,,,,,,,


Tack för ditt senaste inlägg Gunnar . Du är en god vän och du har stor betydelse för mig.

Jo dagarna går och snart så är själva valdagen inne och spänningen liksom dallrar i luften och denna spänning kommer inte att minska utan att öka...

Jag har sagt från början av denna valspurt att detta kommer bli det jämnaste valet sedan 1976 , då Torbjörn Fälldin vann en då historisk seger för Borgarna,, en regering som sedan sprack pga kärnkraften mm mm...
Det är ju lite kul att just denna prominenta man (alltid gillat hans stil på ngt sätt) nu gått ut i valrörelsen och gett sitt stöd till centerns historiska omvängning i kärnkraftsfrågan... detta hade jag alldrig kunnat tro,, då denna man så hårdnackat 1978 avgick från regeringen pga deras sammarbetspartiers hårdnackade ja til Kärnkraft... Nu blev det ju så att folkomröstningen 1980, där C drev en stark Nej linje 3 tillsammans med V fick stryk av S avveckla till 2010 linje,2, och ja linjens 1 företrädare. Gösta Boman (M) och  Ola Ullstens fick då stryk. men nu är det ju deras linje som Alliansen går till val på medan .. V och Mp driver att minst en reaktor ska stängas ytterligare under nästa mandatperiod,,, C har ju lämnat energiuppgörelsen med S och V , så nu hoppas naturligtvis vi i Mp vara med i nästa uppgörelse för att aktivt ska komma från vårt energiberoende av olja och ändliga resurser till förnyelsebara..Vind-Vatten och Sol....

ja måndagen den 11 var det arbete på valstugan på torget som gällde samt planering inför besöket med Åsa Domeij på tisdagen den 12...
Dagen var solig och härlig , men visst finns det spänning i luften det måste jag säga och det märker man hos folket på de olika valstugorna...
Det är kul att min kollega Mirozlawa var med mig på valstugan samt så ordnade jag alla de fina affischer på oss lokalt samt på Malin Larsson.. och satte upp dem på vår valstuga,, kul för människor att se vilka man kan välja på tycker jag,,. Tycker det är en bra service för väljarna.... eller hur ?

Tisdagen den 12 blev en härlig dag dom visade på att vi har ett starkt stöd när det gäller att vi ska bibehålla djurskyddsmyndigheten,,, 45 personer med 5-6 hundar kom till vår manifestation ..
Åsa höll ett mycket inspirerat tal och tydliggjorde att blir det en borgerlig seger så är det stora risker att myndigheten läggs ner vilket drastiskt försämrar djurskyddet för våra djur...
Åse blev oxå intervjuvad av Västnytt..(två inslag samma dag,, 19,10 och 22,15..)
Samt av skaraborgsläns tidning,,, (fösta sidan i dagens 13/9 upplaga,,, ),

Jag och Malin hade också ett utspel om utvecklandet av hälsovårdscentraler,,,mp satsar mest av alla partier på ett utvecklande av den förebyggande vården och det var kul att detta kunde uppmärksammas.

Så det blev en härlig Mp dag och hoppas nu att detta hänger i framöver,, vi behöver ett starkt grönt parti i Riksdagen och en Åsa Domeil som minister i en S V mp regering vore mycket bra,,

I dag så har vi i Lidköping lämnat in en motion om utvecklandet av såkallade flyktingguider,, viktigt att stärka integrationsarbetet i samverkan med andra kommuner,, vi var i Götene i dag och valarbetade ..
Det  är på Jeper Sandahls initiativ från Götene som denna motion nu lämnas in i eller skall så göra.,.
i Götene, Lidköping , Skövde och Mariestad,,,
Det är mycket viktigt att vi klarar detta med att motverka segregationen och dess konsekvenser,,,
Jag var på förmiddag i Axevalla folkhögskola med representanter från de andra riksdagspartierna,,
Vi hade en ´bra debatt om bla Jämnstäldhet och lika rättigheter ,, Jag förklarade vår syn att alla kärlek är bra kärlek och att vi ska skapa ett samhälle för alla olika typer av familiekonstelationer,, Man kan minst sagt säga att Kd,s representant hade det besvärligt att bara prioritera den klassiska kärnfamilien,, Mamma-Pappa-Barn---
Andra diskusioner var energiomställningen, Natomedlemskap, betyg,
Jag tykte att var en bra ledd debatt och så skulle de ha provval på em.,
Får se vad detta resultat blev i morgon,, lite nyfiken är man förståss...
gissningsvis,,, hmn ca 80 röstande... typ mellan 10 till 15 röster,,, vi får se,,,

I morgon blir det Vara folkhögskola,, och Skövde på hertigjohan torg,, Jag o Malin o Sture,,

Detta med valrörelse är härligt på många sätt och jag känner mig mycket stimulerad inför fortsättningen,,
men att tippa slutställningen av valet,,

Nu i dag skulle jag tippa på detta sättet,,, :

1 S på 37 &  2 M 26 %  3 Fp 8 %  4  kd 7.5  % 5 V 6.5 % 6 Mp 6 % (rekordval i såfall) 6 C 6 %
  S-V-mp = 49.5 %     Alliansen =  47.5 %

I nuläget alltså... Sveriegedemokraterna,,, 2 %....

Ju mer spännande valet blir i olika mätningar som nu görs dagligen ju mindre röster på andra partier...
därför så sjunker Sd tror jag nu,, men följ gärna den dagliga rapporteringen....
och glöm inte att även om du redan förröstat så kan du ändra och rösta på valdagen...

ha det gott alla som läser mina rapporteringar,,
jag kommer att ger er intressanta direktkommentarer gällande valet och om själv valdagen samt dagarna efterår,, personvalet är klart på onsdag,, den 19/9,,,
följ den på valmyndigheten.se---
vi höres
mvh
Göran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback