Lite av varje från politiken.....

76717-89

Hej på er alla bloggisar.. Nu är det snart jul men ändå full fart i debatten vilket är kul på alla sätt.
Jag har varit i Vänersborg på möte måndag, tisdag och onsdag..

PÅ måndagen var jag på förmöte inför regionfullmäktige och åkte sedan till Lidköping för att närvara på möte med S inför kommunstyrelsens arbetsutskott.
Där framkom det som sedan beslöts i KSAU, gällande att samtiga partier ska träffas gällande hallen nu på måndag och jag är ju den som företräder MP i denna fråga och vi är ju tydliga angående detta med att vi ska få ner kostnaderna på projektet, samt mer sposorer mm-- återkommer i detta.
MIn kollega Linda Berling kommer att svara G Appelqvist . Hans synsätt på oss i allmänhet är fördomsfull och förlegat emedan hans syn på vår inställning i evanemangshalls frågan är hans men hans tolkningar i fråga om oss felaktig. Jag bedömmer att vi ligger rätt i denna fråga om en variant av arena som är hållbar ekonomiskt och för den delen utifrån fritidsperspektivet. Nu ska vi inleda diskussion mellan samtliga partier på måndag så jag avvaktar nu vidare debatt i denna fråga tills det kommit fram något som vi förhoppningsvis är eniga om, vilket jag tykt från början. Läs tidigare blogginlägg om detta.

På gårdagens regionfullmäktige så Debatterade jag mot nedläggningen av Malögården .
behandlingshem för ungdomar mellan 13-18 åt med svåra traumatiska upplevelser innan 2 års åldern som gett psykiatriska problem.
Jag hade en interpellation i detta och fick stöd av KD-sjukvårdspartiet och Moderaterna, vilket i sig är ovanligt för mig men i detta fallet mycket bra och jag tycker att Monica Selin (Kd) och Martin Andreasson (M) hade mycket bra inlägg till stöd för interpellationen som motsatte sig denna nedläggning som ska ske till årsskiftet .
Nu sjukvårdens styrelse har beslutat detta och de tänker inte ändra sig !
- Jag sade att jag kommer att återkomma i detta ärende på något sätt.

Jag var också med och debatterade i frågan när det gäller att bibehålla Karlsborgsbanan och utreda möjligheten till trafikering med tåg mellan Skövde och Karlsborg igen. Detta sade följande partier nej till !
S-C-Fp och M
Vi som sade ja var : Mp-V-Kd och sjukvårdspartiet, Detta räkte inte utan det blev tyvärr avslag vilket jag djuot beklagar.

I dag var det hälso och sjukvårdsutskottet på Ronum !

Det är så att SOS-kontrakt med regionen går ut 2009-12-31 och  nu 2 år innan måste HSU som ska besluta i detta ärende när det blir dax gå ut med upphandling av detta. Detta ska ske den 11/12 på extra HSU-möte.

Som alla vet har det varit en del insidenter i skaraborg under året som satt samspelet mellan sos och våra 5 ambulansorganisationer under påfrestningar som, vilket nu är utredda av Robert Sinclair på hälso och sjukvårdsavdelningen.. Det är så att man vill lära sig av dem vilket är bra och här i ingår den olyckan  som var den 5 maj då jag själv var personligen involverad i , då jag kände den olycksdrabbade väl och vi var i NLT den 24 juni,
Man vill att man ska utveckla insidentrapporter i samverkan mellan sos och ambulansorganisationerna i regionen för att skapa ett lärande och utvecklande.
Detta är mycket bra och nu vill man också inför kommande upphandling stärka alarmeringsfunktionen .
Detta är bra och det visar att man lär sig i organisationen vilket jag känner stor tillfredställelse med förståss.

Vi diskuterar annars primärvårdens utveckling . Det finns en särskild grupp på uppdrag av oss som ska komma fram med material som ska vara underlag för beslut om en utveckling av primärvården på våren 2008. Jag välkomnar detta arbete och återkommer förståss i detta.

Vi diskuterade också detta med läkemedelskostnaderna i Regionen på 4 milliarder och att dess kostnader förmodas öka med 6 % per år i stället för vad man i budget säger på 3.5 %.
Man har ett särskilt arbete i detta oxå vilket styrs av regionens läkemedels-kommite som ska redovisa förslag till förbättringar inom detta område för att kunna få bukt på kostnaderna , som annars riskerar besparingar inom annan verksamhet i rgeionen.
SKAS verksamhet kostnad med de 4 sjukhusen kostar drygt 3 milliarder om drar bort kostnaderna för läkemdel.
Då förstår ni som läser detta behovet av att se över läkemdelskostnaderna.
Beslut inom detta område kommer oxå till våren 2008 och jag återkommer förståss..

Ja detta var lite kort och gott från dessa intensiva dager i politikens värld. I morgon så är det intervju med NLT och sedan socialförsäkringsnämnd och på eftermiddag är det demokratirådet för att sedan avsluta med möte på kvällen med MP -Lidköping.
Glöm inte fackeltåget mot ungdomsvåldet från kl 17 med start från sockerbruket,,,

ha det gott ni alla mina bloggläsare `

Göran

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ha en trevlig helg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback