Hälso o sjukvårds utskottet.


Januari har startat och min tjänst som politisk sekreterare på 20 %. Jag kommer att vara i Vänersborg en gång i veckan. Jag kontaktas på : 0730 204260.
Jag kommer att vara ansvarig för sjukvårdsgruppen i Mp , Vi har en ordinarie och en ersättare i samtliga 12 hälso och sjukvårdsnämnder. Detta innebär att jag har ett mycket viktigt och intressant arbete framöver att knyta i hop vår hälso och sjukvårds politik i regionen.
Jag ser att den bygger på tre viktiga ben..

Närsjukvård = Primärkommunala vården
Hälsa           = Folkhälso politiken
Planerad =  Planerad vård

Vi har 50 000 som jobbar i regionen på våra 17 sjukhus och något över 100 vårdcentraler.

Jag ser fram mot att driva vår gröna hälso o sjukvårdspolitik .

I denna vecka så har jag varit på HSU, första möte detta år i Alingsås .
Onsdag tom fredag.  Mycket trevligt att träffa politikerna med Jonas Andersson som ordförande och alla tjänstemän .
Det var en konferens som tog upp dessa viktiga ämnen :

*Folkhälso perspektiven framöver
*Gender perspektiven
*Nationella kvalitets register utveckling .
*Struktur och organisation framöver.
Blandannat tog jag upp detta med att skillnaden mellan öppen och sluten vård snart är utsuddade samt utvecklingsbehov inom den primärkommunala vården. En fråga om särsklida ÄVC (Äldrevårdscentraler lyftes blanda annat)
*Ekonomi och kostnader framöver .-.. ca 22 % höjning inom kommande 30 åren.
*Demografin ,,, Åldrande befolkning Viktigt att skapa ökad hälsa bland fler äldre äldre framöver.
*Medicin tekninska utvecklingen
*Nationell jämförelse,,
Nordiska ländernas skattefinansierade system mot Central Europas (Tysk) Sjukförsäkringsstyrda vård.
Den Amerikanska föredragaren sade bl,a att kostnaden som det ser ut i dag är att Sjukförsäkringstyrda vården är ca 2 % dyrare . Kravbilden högre.
Sverige ligger i en mätning 2,a efter Japan när det gäller sjukvårdskvalitet,,,
Vi använder ca 9 % av BNP medan USA använder ca 14 % och ändå ligger de i mitten i denna ovanstående statistik.
Det kom fram att det är viktigt att ha en balans mellan efterfrågan och jämlikhet i vården.
I dag så ökar kraven och efterfrågan men vi får inte riskera den jämlikhet i vården som eftertraktas i vårt system.
* Framtidstankar kring en åldrande befolkning och dess krav..
Gunnar Detterber beskrev historiska perspektiv som påverkar framtiden och dess behov och krav på samhälls sektorn.  Ur ett arbets perspektiv,
Vi behöver sänka trösklarna för att komma in till jobb.
Vi behöver satsa på den primärkommunala sektorn .
mmmm.
Jag kommer att diskutera dessa och andran frågor framöver inom vår hälso o sjukvårdsgrupp i regionen och ser fram mot detta.
Jag kommer att kalla till ett första möte här i Lidköping där jag tänkte ordna ett studie besök på Lidköpings sjukhus ,, med inriktning mot närsjukvårde, som är ett av våra prioriterade områden.

Nu åker jag på semester med min sjuksköterske kollega Gunnar karlkqvis,,

t om tisdag
mvh
Göran Larsson


Kommentarer
Postat av: Gunnar

...och jag måste dock få påpeka att din stavning av mitt efternamn är 'lite offside'!

Postat av: Johan Hellström

eller "kreativ" kanske? :)

2007-01-21 @ 01:24:45
URL: http://johan-hellstrom.blogspot.com
Postat av: Gunnar

.....och jag måste få göra lite reklam för mitt rikliga 'bildreportage' från nämnda semester!
Surfa bara in på min hemsida och där uppenbarar sig Göran Larsson i det mest skilda miljöer.

2007-01-23 @ 20:15:21
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback