Smått o Gott i Politiken


En vecka går såm fort slut och nu startar strax en ny ,...

Först så vill jag på alla sätt pass på att glädjas över att SOCKEBRUKET nu är invigt och jag vill säga att detta har varit en S-V-Mp grej från starten men nu hoppas jag att Alliansen och känner sig delaktiga och förstår hur viktigt detta är med ett Ungdommens och för all del alla oss andras HUS.

Jag tycker det är kul att Lidköping satsar på ungdomen och har från början sett denna satsning som självklar och nu är man glad !!!

En annan sak är detta med EVANEMANGSHALLEN !

Nu är vi på G,e där också .. Det har gått bra hela tiden när det gäller den inriktning som S-V och Mp haft gällande strategin om att sätta en ny isyta som kan byggas hall på om en huvudsponsor kommer in, vilket nu har skett.
Dialogen har varit mer än den behövts politiskt men det har ju varit ett så kallat attraktivt politiskt tema att prata om och för den del även medialt.
Jag får ger beröm till Kjell Hedvalls politiska skicklighet och förmåga att knyta i hop detta trots den debatt som varit alltsedan budgeten togs i november.
Nu har vår strategi visat sig vara framgångsrik ånyå,,,

Jag här nu redovisat två exempel av följden av den goda samverkan mellan S-V och Mp och jag ser det som att detta kommer att vara ett vinnande resept för lång tid framöver och då menar jag över nästa val.. 2010.

I fredags var jag i Vänersborg och diskuterade Barns psykosociala sitvation i en hearing ordnat av Rädda Barnen tillsammans med företrädare för alla regionens partier som var mycket intressant.
Vi behöver stärka Barns rätt till tillgång på skolläkare,skolsjuksköterska,skolpsykolog och skolkurator.
det var en klass från sjömansgymnasiet som var där och stälde frågor samtidigt som Tv 4, a lokalt direktsände,,, Jag tykte det var bra frågor och vassa.
Alla partier var rörande överrens om att detta området måste prioriteras än mer. Vi måste föra in FN,s barnkonvetion ännu bättre i arbetet samt att vi måste förebygga problemen mycket bättre.
En barnälakare tog upp detta med barn fetma som ett mycket stort problem och diabetes .
jag tykte detta var mycket intressant och jag lovade att jobba vidare med frågorna.
En fråga är detta med att Barn som råkar illa ut skall mötas av en samlad utredning i ett så kallat Barnahus. Detta är mycket viktigt och bör utvecklas.

Mer i veckan då ?

Jag var i Vänersborg i Onsdags och där tittade jag och tony på kommande planering,
Gällande sjukvårdgruppens arbete. Vi skall göra två besök på vårterminen.
En blir på Lidköpings Sjukhus med inriktning mot Närsjukvården och en blir mot Strömstad med inrikting mot BUP. Spännande och viktiga frågor framöver som vi ska jobba med framöver i mp,s hälso o sjukvårdspolitik.

I Torsdags så gällde det möte med Mp skaraborg som jag leder, Vi planerade att ha årsmötet den 10/3 i Hjo och vi beslutade att stödja Karin Olofssons nominering till patistyrelsen. Vad jag vet så har vi i skaraborg inte haft någon i partistyrelsen. Så det är väl dags nu om man säger så.
Beslut tas på kongressen under kristi-himmelsfärds helgen.

Ja nu går vi mot ännu en politisk vecka:

I Morgon blir det Vänersborg och sedan gruppmöte mellan samverkanspartierna i sbn. 
på Tisdag så blir det kommunstyrelsen och samhällsbyggnadsnämnden,.
på Onsdag blir det Hälso o sjukvårdsnämnden  tom torsdag...
för att avsluta med kvällsmöte med au för mp skaraborg i Falköping..

kontakta mig gärna om ni vill eller undrar något..
0730 204260

Det som är intressant lokalt ni i politiken är att vi ska antaga den nya vindkraftspolicyn. Det är kul att vi är med och påverkar denna nu ! Tas på tisdag i nämnden,

ha det gott alla läsare

/ Gl  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback