Reflektioner i Sommaren som känns som höst eller ?


Ingen dag i livet är ju självklar utan måste i sig fyllas med ett innehåll och det är ju upp till var och en att göra det utifrån hans eller hennes förutsättningar.

Jag anser att alla människor ska ha sin självklara rättighet att få göra hur han eller hon vill med sitt liv  och detta är i sig grundläggande i våra mänskliga rättigheter.

Det är många människor som på på olika sätt orättvist inte kan få göra detta på grund av att det råder diktatur och förtryck i samhällen och detta måste självklart bekämpas och den enda metod är att demokratisera välden ännu mera.

Varför skriver jag detta !

Jo det är ju också så att det finns många människor i Sverige som måste ges stöd och hjälp för att de skall kunna ha en bra livskvalitet och detta anser jag är självklart i ett välfärdssamhälle som vårt men det finns de som ramlar mellan stolarna och de är tyvärr många nysvenskar som rest hit på grund av förföljelse, krig och annat. Därför så krävs det att vi utvecklar vårt integrationsprogram så att våra nya Svenskar lättare kommer in i samhället.

Det finns också funktionshindrade som inte kan nyttja samhället på grund av dålig tillgänglighet mm . Att få vända i dörren pga anläggningen inte är handikappsanpassat är ett symtom på bristande respekt och förståelse på de funktionshindrades krav att få leva och verka precis som vem som helst !

I dag åkte jag ut till mit bad smultronställe-Sandviken (skalunda) vid 18 tiden och för att vara en sommardag så kan man väl säga att den egentligen var mer lik en tidig höst dag , då  det var mycket regntunga moln (uppehåll) samt att vinden blåste på så vågorna rullade fram, och ingen själ fanns på badplatsen så när jag hoppade i det 18 gradiga , vågiga vattnet så kändes det både härligt men samtidigt så såg man respektfult på naturen och dess fantastiska krafter .

Att simma ut mot flotten på den badplats som jag först bevistade som två åring och som min moder berättat utan oro , från en brygga hoppat rätt ut och naturligtvis sjunkit under vattenytan men jag fick ju hjälp, så man kan ju lugnt säga att vatten skrämmer mig inte utan lockar mig om man säger så.

Känslan man får som 39 åring är den glädje man känner inom säg att kunna få göra detta fortfarande att bara hänge sig åt det mest fantastiska av allt-vår underbara natur, är för mig något absolut nödvändigt och ger mig kraft i livet.  Jag anser att alla människor ska kunna få göra det de känner för och därför när jag simmat ut på denna flotte , ca 50 meter från land så kände jag mycket starkt för alla de som på ett eller annat sätt inte kan göra det som de absolut känner för att göra !

När jag stod där ensam på flotten och tittade ut mot vänerns fantastiska natur så tänkte jag med ett mycket varmt hjärta på en person som jag så önskar precis detta som ovan beskrivit.

För mig är känslan av frihet den stora kärleken och jag unnar alla människor detta !

Göran

Kommentarer
Postat av: Tony

Fint skrivet, Göran! Och tankeväckande!
Här i Vänersborg är det lungt ännu några veckor. Jag ska endera dagen städa ur alla hyllor och rensa alla inaktuella papper. På måndag går jag på semester igen, och då blir det några dagars kurs i Kungsör, men i annat än politik.
Må gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback