Hall för isidrotternas bästa.....

76717-84

Hej !

Jag väljer att publisera mig med kommunalrådet Kjell Hedvall (s) igen då jag efter att denna vecka nu har gått till sitt slut måste påpeka att han klarat debatten gällande hallen och hur vi ska kunna få till det bästa alternativet framöver på ett trovärdigt sätt och att Mp är eniga med S att vi ska gå igenom fler alternativ för att sedan komma tilll bästa möjliga beslut som gangnar Lidköping ur ett helhetsperspektiv.

Vi i Mp hade ett medlemsmöte där jag fått uppdraget attt vara förhandlare för att blandannat diskutera med Kjell och Marita och förhoppningsvis kommer de andra partierna gå med på denna dialog fastän M-Fp nu tykts ha bestämt sig för den första modellen av arena.att de är med på en förhandlingsrunda, samt de partier som ännu inte bestämt sig. Kd-C och V.

Att vi ska skjuta på beslutet några månader för en ordentlig politisk beredning som startade i och med vårt fullmäktige beslut i slutet av februari 2007 är inte alls konstigt utan självklart är det så att dessa typ måste ta en viss tid för att beslutet ska vara så bra som  möjligt och som vi i Mp ser det förhoppningsvis i konsensus med alla partier i kommunfullmäktige.
Denna hall ska ju sedan finnas för isidrotterna i flera decennier. Samt för andra idrotter och evanemang .


Annars så var jag efter kongressen i Västerås i Skövde på en diskussion om vår interna organisation där jag förordade att vi har kvar våra valkretsstyrelser, där jag är ordförande i Skaraborg sedan 2002.
Vi har ett Mp Väst i dag . där alla valkretsar väljer in sina representanter och jag sitter där för skaraborgs räkning .
Vissa i partiet vill avskaffa våra valkretsstyrelser och ha ett Mp -väst parti men det skulle för min sida ge för mycket makt till Göteborg och på sikt riskera engagemanget i t.ex Skaraborg.
Beslut skall fattas i April 2008 på årsmötet för MP-Väst med de 30 talet ombud som var där i lördags var majoriteten emot ett enat MP-Väst parti och det känns bra inför årsmötet.
Vår partisekreterare var där Agneta Börjesson och hon berättade om bl,a partiets vilja att nå samverkan med S och detta tycker jag är en mycket bra inriktning och jag tror att även V kommer var med när vi ska formera oss mot Alliansen inför valet 2010. Jag tror och hoppas att vi kommer att komma ut med något innan valet.
Återkommer i detta.
I dag var det klimat dag och 3 bra föreläsare om , biogastillverkning i Skövde, samt kommande klimathot.
Vi i de rika världen måste inse att vi måste ställa om från oljeberoendet nu och inte vänta.
VI i Sverige och alla våra strax över 290 kommuner (inkusive-Lidköping) måste ta detta klimathot som i realiteten kan innebära höjd havsnivå med över 5 meter innan 2020 om Antarktis och Grönlandsisen smälter vilket i praktiken är en risk. Detta skulle innebära stora översvämmningar i Sverige och inte minst alla kuststäder inklusive de runt vänern ligger illa till.
Vi kan agera nu och det är ju så att den rika världen produserar mycket mer Co 2 än den fattiga länderna .

Länder som China och Indien exporterar ju till oss och vi har ett ansvar där att påskynda deras omställning.
Det räcker inte med 50% sänkning av Co 2 till 2050 utan vi måste nå längre och Sverige och Eu och de andra i I-världen måste leda denna utveckling-

Det kommer att vara en stor världsomspännande möte i december för alla länder inom Fn . där man ska bärja diskutera ändringen av Kyoto fördraget och nu hoppas jag att USA är med på tåget. 
Över 100 kommuner i USA har förresten redan skrivit under kyotokontraktet.

I veckan så har jag kommunfullmätige på måndag, kommunstyrelsen på tisdag, Hälso och sjukvårdsutskottet
på onsdag , Hälso och sjukvårdsnämnden på torsdag samt medborgarmöte med befolkningen från Vinninga på torsdag kvällne. På fredag till söndag åker jag till min tvillingsyster i Örebro och hennes adoptivson Theo 3 år och det ska bli trevligt..

Ha det gott
återkommer med info om hall, investeringar mm i veckan

Göran

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Du kan väl fundera på vilka dagar som skulle passa som den där 'utekvällen' jag pratade med dig om på mobilen ikväll. Skriv gärna in i min Gästbok!
Villasegerhälsning
Gunnar
Ps såg att du hade fått en lycka till hälsning från Malin Palm Friberg. Det måste ju vara trevligt! Ds


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback