Information mm

76717-89

Demokratin är mycket viktigt och det gäller att slåss för den var dag !

I går var det kommunstyrelse och vi räddade blandannat formakademin från konkurs med ett extra lån på 700 000 kronor och deras verksamhet ska ses över till 2009.
Lidköping är känt för att vara porslinsstaden och vi har haft en keramikutbildning , där jag inte minst har lärt känna många människor som Alexandra (Mp) Amanda, Håkan  och inte minst mitt ex ex Åse !
Det är riksintag där så det har varit människor från hela sverige där som också kommer tillbaka på enstaka kurser och typ evanemang som drejar mästerskap.
Det handlar nu om att flytta verksamheten från Tofta , designhuset, till Rörstrand mm.
Detta kostar, men verksamheten är viktig då den kommer ha samverkan med HDK ( Göteborg ) universität.
Vi ska vara medvetna om vilket fantastisk värde själva rörstrand har som varumärke och att att vi kan bibehålla en nationell keramik utbildning på sikt är mycket viktig.
Lidköpings kändaste varumärke är väl Läckö, Rörstrand och Villa !

Vi hade förmöte med S och V och vi blev nästan överrens om investeringarna för 2009-10-11 som skall upp till beslut ,  Vi har ett frågetäcken gällande sjölunda förskola 09 eller 10 kvar som V lyfte och sedan har vi detta med motorstadion som vi nu är överrens om att investera färdigt i på två år och då kommer vi att kunna lyfta bort motorsporten från Råda -Åsen för gott.
Nästa konstgräsplan är skjuten till 2011 pga detta men jag har lyft detta till en vidare diskussion till nästa års investeringsbeslut dec 2008 .. detta gäller åxå permanent satsning på rutchkana och nytt hopptorn på badhuset.
Vi diskuterade också evanemangshallen och ni som har läst dagens NLT vet vår inställning i detta och det förklarar också den fråga som Gunnar hade på min blogg i går,
Vi vill ha en ishall för isidrotterna först och främst som sekundärt kan nyttjas till evanemang som i de andra arenorna som är bygda och skall byggas,,,
Vi verkar eniga med S , V har inte sagt sitt än medan M sagt ja till evanemangshallen tillsammans med Fp och C och Kd väntar vi på.
Meningen var att partierna skulle komma med uttalande i November månad och sedan så startar den politiska beredningen via KSAU i början av december.
Det som jag ser är att man där får lägga fram en tidsplan för beslut till som jag ser det februari alt mars och att man också lägger fram ett utredningsdirektiv att se fram olika alternativ för att vi ska sätta beslut i kommunfullmäktige där vi kan vara eniga förhoppningsvis.

I dag har jag varit i Vänersborg på Hälso och sjukvårdsutskottet och jag fick informationer om att man vill utveckla den målrelaterade styrningen av sjukvården och det skulle kunna innebära att 3 % av totalsumman inom vården på ca 27 milliarder = 750 millioner ca skulle styras av hur vården lyckas med vården efter vissa krav på medicinska resultat. Jag tycker detta verkar intressant och meningen är att detta ska komma med i beställningsdiskussionen med utförarna till 2009.
Återkommer med info om detta.
Annars så besvaras min motion gällande vilka regler SU har när det gäller lesbiskas rätt till insimination men ett bra svar gällande ändring av fel på hemsidan och ett med ? Man hävdar att man måste ha en stabil relation i två år innan och på detta avvaktar jag nu HOMOS uttalande gällande ett anmält ärende om just detta innan jag uttalar mig om detta.
det var lite kort och gott..
I dag går Sverige till EM genom 2-0 seger mot Lettland.
Zlatan och Mellberg gör målen,..

Ha det gott

Göran

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Du skriver: "Vi diskuterade också evanemangshallen och ni som har läst dagens NLT vet vår inställning i detta och det förklarar också den fråga som Gunnar hade på min blogg i går"
Sorry, men jag förstod inte att svaret på min fråga fanns att läsa i NLT. Ska därför läsa om artikeln och se hur ni kom fram till 100 milioner och 10 milioner.
Ännu en eftermiddagshälsning
Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback