Rapport

76717-26


Hej på er alla läsare av min lilla blogg..

Det händer mycket så att det gäller att se med ett långt perspektiv i den Lidköpingska politiken.

Vi har hamnstaden , Arenan , resecentrum , Nya äldreboende avdelningar, motorstadion , nya gruppboenden, framnäsområdet, förskolor på råda måsse och sjölunda + fler.
Det krävs mycket för att genomföra mycket på en gång och det gäller som politiker att vara medveten om olika perspektiv i detta.

I går var det infrastruktur beredning och träffade kommunstyrelsena arbetsutskott tillsammans med repesentanter från Mp (jag) och Fp nämnderna om deras framtida behov.
Jag återrkommer närmre om detta framöver.
tidsplanen är följande för investeringar.
Inriktningsbeslut i kommunfullmäktige i december 2009-2010 och 2011.
Det handlar om investerings nivåer på mellan 150 till 180 millioner.
Det är så att själva kostnaden för Evanemangshallen inte finns med här och alla partier diskuterar nu denna fråga och den har ett särskilt spår då det handlar om pengar som sparbanken sponsrar oss med utifrån vissa särskilda krav.
Sparbanken vill som gåva ge 70 miilioner för en evanemangshall som har ett värde på ca 220 millioner och med avdragen moms ger det ca 170 millioner alltså en kostnad för kommunen på ca 100 millioner.
Beslut skall ges i december så än finns det tid för partierna.

Vi mp hade möte lokalt i dag och det blev en intensiv  och bra diskussion gällande arenan och vi kommer fortsätta den framöver i partiet innan beslut skall fattas i frågan i fullmäktige i december.
Mp har inte tagit ställning mer än gett mig uppdraget att förhandla med våra partikollegor från de andra partierna.
Att hitta en gemensamt ställningstagande hur kommunen ska få till en evanemangs/ bandy hall.

Jag talade med min kollega Andreas Posvald (MP) som är kommunalråd i Västerrås där man just har invigt deras evanemangshall som ägs av ABB och hyrs av kommunen samt att föreningarna har köpt andelar i hallen.
Han ska skicka mig deras underlag/koncept. 
Han sade att de gärna tar emot besök och blandannat Vänersborg har varit där på besök. Jag tycker det är viktigt att kommunen gör en bra omvärldsorientering.
Deras hall byggdes på 1 år.

Vi kan absolut inte hamna på ökade driftskostander i nivå 15 till 20 millioner utan vi måste hitta sätt genom att få andra föreningar, företag att finnas med på tåget .
Vi ska ju ha ett arenabolag och under detta ett driftsbolag så visst måste det finnas möjligheter här.
När tex Borås Arens byggdes så gick kommunen i borgen + bidraget med ca 30 millioner samt att skanska som byggde arenan äger logerna som gör att kommunen inte sitter med ökade driftskostnader.

Jag träffas S inför Arbetsutskottet på måndag kväll-
På måndag kommer vi ytterligare info av tjänstemännen gällande kostanden för arenan och driften...
Jag återkommer i detta förståss.

Ha det gott
Göran

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Du skriver:
"samt att skanska som byggde arenan äger logerna som gör att kommunen inte sitter med ökade driftskostnader."
Innebär det att Skanska via sitt ägande av logerna därigenom via intäkter från dessa finansierar betydande delar av driftskostnaderna?
Jag läser att ni i mp hade "en intensiv
och bra diskussion gällande arenan".
Dvs det låter som om det framkom både för och nackdelar. Har du några exempel på vilka 'funderingar' som figurerade?
Förmiddagshälsning
Gunnar
Ps Hur mycket kostade det att bygga Västerås inomhushall? Jag förmodar att du ställde den frågan till Andreas Posvald. Ds

Postat av: Ancie

Mycket att stå i läser jag :) Trist att det ska behöva bli uppskjutet med resecentrum hela tiden. Önskar dig en härlig helg!/Ancie

2007-11-02 @ 12:44:05
Postat av: Mikael Larsson

Hej lillebror

! Igår gick svenska bandyförbundets ordförande Håkan Remsin ut i media och talade om att det kan bli hallkrav för att man ska få vara med i elitserien i bandy f.o.m. 2012! Vad tycker du om det? Ha en god helg

Själva firar vi All Helgonahelgen i Örebro.

2007-11-02 @ 18:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback