demokratin en fråga för alla

76717-7



När jag i kväll satt och pratade i bastun med Björn Claesson om behovet av familjeutbildning för att stödja dem att hjälpa sina barn att hamna i alkohol och drog fällan, så kan man säga att detta är en del av det demokratiska samtalet och jag måste säga att bastun på Lidköpings badhus är ett bra ställa att komma i samtala om allt möjligt.

Det var så att jag hade möte med demokratirådet i dag och vår tjänstman Per Erik Ullberg berättade som statsmiljöprogrammet som vi nu från rådets sida vill att medborgarna ska bli delaktiga i.
Det är genom delaktighet vi skapar demokratin underifrån.
Nästa möte i början av November ska besluta om planen för detta så jag återkommer med info om detta !

När det gäller demokrati så måste jag som befolkningsföreträdare vara öppen för dialog med människor på olika sätt och som sagt var ett av våra stora friskvårdscentra , Badhuset , är ett exempel på ett sådant ställe där människor möts och kan komma i samtal, vilket jag gillar förståss.
Jag och Claessons samtal kretsade sig kring de ökade sociala klyftorna och problem med att allt yngre nyttjar alkohol och också droger av olika slag. Vi måste stärka arbetet att stödja våra ungdomar i åldersgruppen 16 till 24 och i och för sig ännu tidigare. Rökdebuten går ju längre ner i åldrarna och även alkohol.

Detta är ett exempel på viktiga spontana medborgar samtal som uppkommer där människor på olika sätt kan mötas och komma i samspråk.
Det är viktigt att vi har medborgarrum som stimulerar till detta.
Badhuset är ett och Biblioteket ett annat.

Lidköping är en fantastisk kommun men vi måste jobba aktivt med de problem vi har inte minst i det sociala området och då får man inte blunda...
Ni vet detta med uttrycket ; toppen av ett isberg,,
Vi har ett djupt isberg under vattnet som vi inte ser men som måste synliggöras när det gäller detta med de ungas drogvanor och vilka konsekvenser detta medför.

Jag kommer att ta upp detta i den politiska dialogen framöver...

ha det gott där ute

Göran

I morgon kommer jag att skriva en personlig betraktelse  om livets utmaningar,,,

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Det kan säkerligen vara som du säger Göran när det gäller boråshögerns inställning till miljösammarbetet med dom gröna.
Fast jag tycker att jag 'lekte lite finurligt' med alliansbegreppet!
....och när det gäller vårt sk nattilläggs vara eller inte vara så kan man väl tycka att ett ev. inbakande av den summan i våra månadslöner skulle vara en ynnest från arbetsgivaren.
Dvs det skulle ju kunna innebära en rejäl löneökning för den som ev. övergav nattarbetet inom en snar tidsperiod och trots det fick ha kvar den nya lönen!
Hälsningar från Magdalenagatan
Gunnar
Ps Jag simmade 1000 meter idag, vilket innebär att jag på kort tid har genomfört 6000 meter i bassängen. Dvs om jag fortsätter så skulle inte Stewe ha en chans i ett eventuellt Vansbrosim!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback