korta svar o info



Hej !

Tack Gunnar för frågeställningarna och du som är anonym , jag lovar att bättra mig då det är självklart att svara på mail men ibland så rusar tiden iväg,,

När det gäller den gröna skatteväxlingen så är den egentligen enkel till sin natur men kanske inte , helt konkret beskrivit alltid.

Man gör så här man höjer Moms på bensin men sänker på Etanol, Biogas.
Man sänker skatt på arbete men höjer kostnaden för typ oljeproduserad el samt kärnkratf-el.

Genom att man nyttjar ger ekonomiska lättnader för miljövänlighet samt tvärtom för miljöovänlighet.
Om du vill veta mer i detta så gå gärna in på vår hemsida ; www.mp.se

När det gäller Evanemangshallen så är inget klart ännu,. Beslut tas i fullmäktige i november och vad jag förstår så handlar vår möjlighet till hur vi ska bygga denna hall på vilket bidrag sparbanken kan ge.
återkommer i detta.
Mp lokalt har inte diskuterat klart detta med hallens utforming samt styrning ännu. Återkommer i detta.

Annars så var jag i går på samhällsbyggnadsnämnden och vi beslutade blandannat om att ordninggöra en parkeringsplats på spiken för 1.6 millioner kronor och så gick vi igenom kommande detaljbudget och investeringsplan för nämnden.
Det är mycket som händer nu inte minst med kommande beslut som skall tas gällande att börja planera bostäder i centrala -hamn området . Möten i denna nämnd präglas av mycket pratgladhet och intensiva debatter så att man ibland uppfattar det som ett mindre kommunfullmäktige..
Jag tog också upp detta med att vi i demokratirådet vill att medborgarna skall få säga sitt när det gäller statsmiljöprogrammet som skall gå upp till beslut i kommunfullmäktige och vad jag förstår så kommer man att skjuta på kommunfullmäktige beslutet pga detta..
Bra tycker jag.....

I dag var jag på kärnsjukhuset i kss och följde Hälso och sjukvårdsutskottets möte .
Det var en bra dag då vi fick en redogörelse för Birgitta Molin Mellander som är direktör för SKAS.
Skaraborgs sjukhus, ( Lidköpings sjukhus, Mariestads sjukhus, Falköpings sjukhus samt Kärnsjukhuset i Skövde)
Jag kan säga att det det finns problem med vårdgarantin, där regionen borde ta ett större centralt ansvar, att det finns problem med höga läkemedelskostnader och att det finns problem att så många unga behöver söka akuten på kss nattetid.
Hon vill öka samverkan med nämnderna när det gäller strukturfrågan ,,,
Sedan så var det en positiv sak och det var att vi får göra ortepedi operationer(100 st) för NU-sjukvården.-- tack Sten Axelsson !
Mycket bra för Falköpings sjukhus...

info
från en deltidspolitiker i farten   
En sak till..
HSU ska ju jobba med frågan om primärvårdens utveckling som ska rendera i beslut i slutet av mars 08..
Vi från Mp får vara med i detta och redan nästa vecka ska vi maila in vad vi vill belysa särskilt i detta till Jonas Andersson (fp) ordförande i HSU

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tack för dina svar Göran och tack för att du följde med på Sicko igår. Jag tycker att det var en mycket sevärd och intressant film som beskrev baksidan av det amerikanska sjukvårdssystemet med dess starka profitintressen.
Hälsningar från Galeasen
Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback