Rapport


En dag i Mariestad som hälso och sjukvårdspolitiker var som vanligt intressant .

Jag sitter i hälso och sjukvårdsnämnden 9 som har ansvaret för sjukvården i västra skaraborg- Essunga, Vara, Grästorp, Lidköping, Skara, Götene och Falköping(Floby) Det finns inom detta området , ett antal folktandvårds enheter, 10 vårdcentraler och två sjukhus(Lidköping, Falköping) samt att man har samverkan med den kommunala hälso och sjukvården. Det som händer nu är att vi ska bestämma vårdinnehållet till 2008 i dialog med verksamheterna i sjukvården och detta kommer att beslutas på mötena i slutet av oktober om det är klart med beställningarna då. Det finns en del orosmoln som verksamheterna har men jag uppfattade att det nog ska kunna sys ihop avtal med ; Tandvården, handikapp, primärvården och länssjukvården.
Jag återkommer med info i detta.
Jag kan annars informera om att det har skickas en skrivelse gällande den ambulanssitvation som var under de uppmärksammade händelserna i början av maj samt två till under sommaren , Där man vill att ägaren(Regionstyrelsen/ HSU) av SOS alarm som har en styrelse och är ett bolag ,skall gå till botten i ärendet för att utesluta att det inte finns något systemfel i sos organisationen . Detta är mycket viktigt tycker jag och ställer mig självklart bakom den av presidiet skickade skrivelsen. Bengt Andersson (c) ordförande, Bertil Jonsson (m) 2,a vice ordförande, och Hasse Andersson (s) 1,a vice ordförande.
Jag tycker att det är en bra och öppen dialog i denna nämnd och jag själv var mycket aktiv i mina frågeställningar när SOS adminstrativ personal besökte oss i nämnden i slutet av Maj och där de medgav vikten av dialog mellan ägaren (regionstyrelsen) och SOS -alarm..
Därför så känns det bra med denna skrivelse och krav på vidare utredning.

Detta om detta.. Vi har ju representanter i samtliga kommuners folkhälsoråd och det är alltid intressant att höra på våra representanters informationen från respektive folkhälsoråd.

I kväll har jag sedan varit på badhuset och simmat och bastat vilket var välbehövligt....

I morgon ska jag vara med kommunstyrelsens arbetsutskott och lyssna på förvaltningarnas chefer-ekonom samt ordförande och vice om budgetläget. Alltid intressant och viktigt med dialogen mellan politiken och verksamheten.

ha det gott där ute

Göran

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Göran skrev i min Gästbok med syfte på helgens viktiga match i Lidköpingssexan mellan Kållandsö och Rackeby:
"Ett löfte :
Vinner Rackeby eller spelar oavgjort så lovar jag att : Gå från torget till degerberg till Hagavallen till torget. Innan Oktober slut.
Men detta kan ju ínte hända.. men lite kul. så Grobbe som kommer stå mot vårt gamla kära RIK.. spika igen..."
Det ska bli intressant och se ifall Göran 'gör en Glenn Hysén'. Den promenaden han beskriver är säkert drygt fem mil.
Midnattshälsning
Gunnar

Postat av: Grobbe

Göran....Göran...du får inte ge Rackeby extra tändvätska på detta sätt.....sprid inte ut detta på Rackebys hemsida

2007-09-20 @ 09:12:58
Postat av: Grobbe

Göran maila mig alla du vill bjuda så ska jag leta fram adresser

2007-09-20 @ 09:16:33
Postat av: Gunnar

Oj, jag var faktiskt inne på Rackebys hemsida med syftet att informera dom om Görans 'vision', men dom hade ingen gästbok som ville öppna sig. Det kanske var tur för Kållandsö GoIF (och Göran).
....och Göran jag ser att du var på badhuset i onsdags. Jag var där med Gustav både på tisdagen och torsdagen. Simmade 1000 meter varje gång!
Midnattshälsning från Galeasen
Gunnar

2007-09-21 @ 00:23:39
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback