På väg till partistyrelsen ?

76717-75


Livet är en resa som ständigt antar nya skepnader i form av nya utmaningar och varför inte försöka när möjligheten uppenbarar sig.
Jag har varit aktiv i MP sedan senhöst 1997 efter förfrågan av Janne utanför en butik och på tisdagskvällen den 8/1 blev jag uppringd av Herr Bäcklund och som man säger... On the road it is !

Nu börjar ett race som avslutas på Kongressen i Östersund lördagen den 24 maj när omröstningen gällande vilka som ska sitta i partistyrelsen avgörs !
Vän av ordning kan väl undra vad jag ska göra där ?
Vad jag förstår så har skaraborg aldrig haft en person i partistyrelsen samt så har vi heller inte haft någon i riksdagen sedan Annika Nordgren Christensen 1994-1998 !
Så det kanske är dags nu och när man nu blir tillfrågad så kändes det inspirerande att anta denna utmaning !

Vill ni veta mer om mig så klipper jag här in min presentation från Mp Lidköpings hemsida !

Namn: Göran Larsson
Yrke: sjuksköterska
Medlem i Mp sedan: 1998
Uppdrag: ledamot i Kommunfullmäktige

Viktigaste politiska frågor:
hälso- och sjukvårdsfrågor, äldre- och handikappomsorg, sociala frågor - motverka missbrukproblem, segregering, diskrimination och, arbetslöshet , verka för hälsosam och meningsfull fritid för barn, ungdomar och vuxna, verka för jämställdhet på alla nivåer, inte minst inom flick- och pojksporter.

Jag har sedan barnsben haft ett stort samhällsintresse och följde faktiskt, som tioåring, riksdagsdebatter med Olof Palme vid slutet av 70 talet, med samma engagemang som när jag tittade på en spännande fotbollsmatch.

Jag har sett allas rätt att leva ett innehållsrikt liv som mycket viktigt. De sociala frågorna var mig alltid nära och det har alltid varit viktigt för mig att stå på den lilla människans sida. Kanske det är så att min tyskfödda moders kamp för att skapa en god uppväxt åt oss fyra barn på den svenska landsbygden efter min faders tidiga död, när jag var fyra år, har påverkat min vilja att kämpa politiskt för den lilla människans möjligheter i samhället.

Mina utbildningar har gått på det sociala spåret. Jag läste först samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet för att senare läsa till sjuksköterska med psykiatrisk kompetens samt även sociologi på A och B nivå.

I november 97, utanför en affär, fick jag förfrågan av Janne (en medlem i Mp), om jag kunde tänka mig att verka politiskt för miljöpartiet, lokalt, här i Lidköping. Jag tackade omedelbart ja, då jag under några år hade börjat fundera på att engagera mig och hade under valen 88, 91 och 94 gett Mp i Lidköping min röst. Då hade jag inte minst läst om tvillingarna Berlings starka engagemang och tyckte att det utgjorde ett viktigt inslag för att utveckla demokratin i Lidköping.

I miljöpartiet fanns ett intressant nytänkande angående demokratin och dess utveckling, som jag tyckte saknades hos de andra partierna. Jag kände att i miljöpartiet fanns det mycket av de värderingar gällande människan och hennes rätt till ett gott socialt liv som är viktiga för mig.

Efter valet 1998 blev jag invald som ersättare för Janne i fullmäktige och när han slutade så blev jag ordinarie ledamot i kommunfullmäktige och gjorde mitt första möte i december -98 och tog direkt tjuren vid hornen och gick upp till talarstolen och diskuterade förstärkt socialt arbete inom missbruksvården.

Jag anser att jag ska ge min röst åt de som själva inte har den möjligheten och känner mig privilegierad av att få chansen att tala inför de som bestämmer. I dag sitter jag som ersättare i Kommunfullmäktige i Lidköping och som ordinarie i Regionfullmäktige och tycker fortfarande att det politiska arbetet är värt mina prioriteringar i livet och tycker att det ska bli mycket spännande med det kommande valet. Jag är innerst inne mycket tacksam över att jag fått möjlighet att deltaga i det politiska samtalet, vilket kanske inte hade hänt om jag inte hade fått en förfrågan 1997.


Kommentarer
Postat av: Tony

Jättekul att du nu kandiderar Göran. Bo- Lennart vill påminna oss om att vi missade en sak när vi sände in nomineringarna, nämligen presentationsbilder. Så sänd en bild på dig till valberedningens kansli.

Må fint, och ha det kul på hockeyn, ska hålla en tumme för Brynäs.

Hälsningar Tony

Postat av: Joakim Larsson

Glöm också inte att ändra från kommunstyrelsen till partistyrelsen i bloggen ovan :)

2008-01-12 @ 13:20:45
Postat av: Annika

Hej Göran! Jo, jag satt i partistyrelsen och dess arbetsutskott i slutet på 90-talet. Men det är så länge sedan att det absolut är dags för en skaraborgare igen! Lycka till. /Annika

2008-01-28 @ 14:19:43
URL: http://www.falkopingsskvaller.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback