Nu börjas det bygga !

En dag går fort fran skulle jag vilja säga !

Först så var det frukost hos mor min och sedan var det kommunstyrelsemöte och det var kul som vanligt att träffa mina kollegor där !
Det viktigaste beslutet vi tog idag var att vi nu tog det sista politiska beslutet för att igångsätta byggande av evenemangshallen ! Vi kom ner till de 217 millioner som Kf sade i sitt beslut den 30/6 ( Alla sade ja = 10 förutom 1 =Fp)
Vi fick ner 5 millioner på beräknade anläggningskostander(Backgårdens bygg har fått anbudet) och 5 millioner på en avsikts förklaring med Villa och att de tillsammans med andra föreningar ska göra ideelt arbete med loger/omklädningsrum mm och driva under sina arrangemang försäljning mm mm ! Detta kommer att vara klart innan aprils utgång 2009 !
Det första Kf beslutet i detta ärende togs 2007 och detta sade jag då:

Rapport från fullmäktige den 19/3 

kommunfullmäktige att enhetligt säga ja till alla tre underliggande ärende :
Jag var uppe i detta ärende och sade blandannat :
- Förprojektering för utveckling av anläggningar inom ågårdens idrottsområde.
Jag påpekade detta med att detta projekt inte kan få kosta för mycket att det sker i samspel med andra aktörer och att vi har en huvudfinansiär . Jag tyckte det var viktigt med att vi ser till alla i detta projekt: elit som bredd idrott, flickor som pojkar och män som kvinnor. Vi stärker idrotten i Lidköping och vi möjliggör för utökat rörlighet och aktivitet vilket är hälsobringande och positivt för alla i kommunen. Vi tar detta projekt etappvis och vi börjar med utvecklingen av en bandyhall som kan nyttjas till annat men främst för bandyn.
Alla partier står enade för detta projekt och det har varit positivt samt att vi nu till hösten kommer att komma till beslut gällande först och främst evanemangshallen och kostnaden måste vara rimlig i förhållande till andra saker som skola vård och omsorg samt även viktiga kultur och miljö satsningar framjent !

Jag är i dag mycket nöjd med beslutet och jag är säker att vi ska klara utmaningen att driva en av Sveriges modernaste inomhusarenor med denna storlek in i framtiden på ett sådant sätt att inte detta ska innbära minus för vår välfärd utan tvärtom !

Under eftermiddagen var jag med på Samhällsbyggandsnämnden där vi beslutade om att vi ska anlägga ett naturreservat på Östra sannorna vilket jag är mycket nöjd med ! Jag är säker på att allt fler kommer att hitta till detta fina område och upptäcka dess fantastiska naturvärde !
Beslutet ska gå via kommunstyrelsen till kommunfullmäktige ! sensommaren 2010 kan det stå klart ! Jag kommer inte på något sätt att säga ja till ytterligare siktgator !  Om du är moderat så är det bra att du vet detta för ledande företrädare för den (Hasse Rasetorp) vill arbeta för detta !

På kvällen var jag och Gunnar på Brunsbo tillsammans med våra kollegor för att fira av vår avgående chef Barbro Friberg ! Det var trevligt och jag önskar Barbro Lycka till framöver !

Ha det gott
Göran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback