GL nytt

Det är absolut inte lätt att vara i majoritet i tider av dålig ekonomi ! Jag har väl alldrig fått så mycket kritik förut i en debatt i Lidköping men det är ok att få det och jag blir egentligen som person inspirerad av detta och det ger mig tillfälle att faktiskt förstärka min förmåga att verka politiskt när man blir kritiserad. Mp är väl i och för sig lätt att klanka på och detta gör man ju gärna om man försöker sticka upp lite. Jag är orädd i politiken och därför så klarar jag detta psykologiskt !

Det är som sagt mycket som sker nu i ekonomin. Vi i Mp är i stort sett klara med vår syn på budgeten för 10-11-12 och detta kommer vi snart att tala om till alla ! Jag kan säga så här att ekonomin säger för regionen ett minus på 1,2 miljarder nästa år samt 0,8 miljarder nästa år ! regionen jobbar intensivt i detta och det kommer snart fram hur majoriteten ska tackla detta, !
10 öre i skattehöjning ge ca 200 miljoner,.(10,45 i dag)
Regionen har ett kapital på ca 4,8 miljarder ! Vi har en regering som nu säger att man vill ge 7 miljarder 2010--5 milj 2011 och 5 miljar 2012.. ( detta till 21 landsting/ ca 295 kommuner) Detta räcker inte för att klara jobben inom välfärden som då skulle kräva ca 5 miljarder mera.. Det finns en risk på att det kommer att blir flera 1000 tal jobb som försvinner i skola, vård och omsorg de senaste åren med en Alliansregering...
Vi och S och V vill redan detta år ge landsting/kommun ca 10 milljarder och vi i Mp kommer snart att säga vad vi vill för de kommande 3 åren ! Men vi vi har högre ambition är vad Alliansen har !
I kommunen så sitter vi med ett ujnderskott på 100 millioner nästa år och kanske t om något mer !
Vi pratar på 1-1 % besparing = 40 millioner
ca 10 millioner från staten
samt 30 millioner från kapitalet
10 öre = 5 millioner 50 millioner = 25 millioner , ca Så detta skulle väl göra att vi klarar oss ganska bra trots allt gällande vår välfärd. Jag diskuterar detta på Lidköpingsnytt just nu men Allianspolitikerna som annars är debattglada vill inte svara utan de som gör detta är de medborgare som är missnöjda med hur vi i majoriteten tog ansvar för barn och skola ! Jag har stort förståelse för detta men min artickel handlar om varför inte Alliansen berättar vilka konsekvenser ett sparande på 90 millioner skulle ge på vår välfärd..De jobbar nu offentligt med att kritisera oss för varje besparingsförslag utan att deklarera egna finansierade förslag efter sin besparingsplan,.Detta är populistiskt i min mening.,,

I morgon är det Hälso och sjukvårdsutskottet och senare på kvällen är det möte med Mp Skaraborg,,


Kommentarer
Postat av: Anonym

Distriktstyrelsemötet var trevligt i går. Vi satsar på kongressen som ska fastställa mp s manifest.

2009-04-09 @ 18:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback