GL nytt

Det politiska livet är allt annat än enformigt om man säger så !

På riksnivån når S svindlade låga siffror och M svindlande höga 30% mot 35 % och detta kanske har en del att göra med  LO basens Wanja Lundby-Wedins oerhörda självmål i sätt att hantera skandalen med `Bonus` i AMF pension. Jag kan förstå de som vill att hon inte ska kunna agera på annat sätt än att säga upp sin post som LO,s högsta ledare !
Men detta får man hantera inom LO. Jag har ingen personligt emot Wanja och kan tänka mig att se henne fortsätta om än med visst försvagat förtroende.

Jag har nu som ansvarig för funktionärerna på rikskongressen i Skövde 15 till 17 maj anmält de ca 40 pers som ska serva upp till 400 ombud och ca 400 övriga , så det ska bli mycket roligt men det är klart att det krävs en del i planeringen, men det ser mycket bra ut !


Jag jobbar för att vi ska göra ett bra val till Europaparlamentet. den 7/6..Mp kommer att vara på olika arrangemang från maj till juni för att synliggöra detta val, som tyvärr har haft ett väldigt dåligt valdeltagande sedan 1995,99,04 och nu är det 09. I Lidköping så var vi under 40% i förra valet och jag hoppas vi kan når över 50% i detta val.


Jag har anvsar att se till att Mp i svenska kyrkan får en lista till Skara stift och jag har ett 8 tal intresserade, så det ser bra ut. Det är ett val som är för den ca 80% av svenska befolkningen som är medlemmar i kyrkan samt 16 år och äldre.
Valet är den 20 september och det brukar bara vara ca 10 % som röstar vilket inte är mycket förståss.
Mp i Svenska kyrkan vill ha en öppen progressiv kyrka där det är självklar med kvinnopräster och att alla ska kunna gifta sig oavsett sexualitet.(den nya lagen gäller från den1,a maj)

Jag planerar nu för att vi i Mp ska gå till ett  kommunall/regionalt och riksdags val den 19 september 2010.
Det innebär att vi ska ordna årsmöte i november för att på skaraborgsnivå fastställa listan på för oss på riks/regional nivå ! Jag ansvarar också för att detta sker i Lidköping i oktober i år.
Det är viktigt att¨ha en god förplanering aå stt vi kan göra ett fantastiskt  val 10.

Vi ska ju också fastställa budget i region och i Lidköping för 2010 11 12 så det är mycket jobb med detta förståss.
I går så omvaldes jag på årsmötet på Västragötalandsnivån att vara med i den styrelsen. Vi  var i Herrljunga på gyllenekärven. Det var 53 ombud(2 från Lidköping) Vår ordförande Laila Åkerberg omvaldes till ordförande. Joakim Larsson blev ny vice ordförande efter Merete Kapstad.

Nu har våren spirat och det känns mycket skönt faktiskt efter en lång mörk höst/vinter. Det känns som att mycket blir lättare faktiskt och det behövs när det finns mycket att göra där utmaningarna är stora !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback