Förlossningsvården i fokus...o tydlig ledarskap !


Dagens göteborgspost beskriver väl min motivering till den kritiska frågan jag riktade mot Kerstin Brunström gällande det prioriteringsarbete som på väldigt kort tid kommit fram med en lista som bl,a vill minska vårdtiden för okompliserade födda bäbisar ner till 6 timmar som norm..

Detta skulle väl kunna spara upp till 7 millioner ,,??

Debatten på min fråga där ca 20 personer deltog där jag hade 3 inlägg samt ca 10 tal kommentarer på en del av talarna.

Kerstin (S)  vill inte vara tydlig men ordföranden i Hälso och sjukvårdsutskottet Jonas Andersson (Fp) var tydlig när han sade att frågan om att skapa en förlossningsvår med inriktning mot tidig hemgång (6 timmar) måste genomgå en analys inom regionens medicinska sektorsråd som ska värdera fråga utifrån lika vård synsättet inom VG.

Jonas Andersson visar tydligt hur ledarskap skall hanteras och jag måste ge honom beröm för detta och ser väl att han skulle vara en god politisk ledare för regionens hälso och sjukvård även efter nästa mandatperiod..''

Jag har väl som grön och gruppledare i Lidköping ett väldigt förtroende för ett lokalt rödgrönt ledarskap med Kjell Hedvall men det ska inte motsätta att jag skulle kunna se att vi i regionen skulle kunna ingå i en majoritet där Jonas kan fortsätta att leda hälso o sjukvårdsarbetet på den övergripande regionala nivån och han visade detta i denna ganska pressade sitvation som min fråga skapade i majoriteten.
Det är i pressade sitvationer som man verkligen kan bedöma ett ledarskap och som sagt Jonas visar att han kan skapa förtroende vilket han visade inte minst med arbetet med Västra götalands primärvårdsreform..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback