GL nytt


Nu är det sista veckan inför årsmötet den 14 november i Skövde kl 10,30 till 15,30... Det ska bli ett mycket intressant möte som ska fastställa våra region och riksdagslistan..

I går faststälde vi vårat regionala valprogram och det blev en intressant debatt mellan mig och Martin Joneskär gällande partiets synsätt på så kallade vinster i vården...

Vi var väl båda överrens om att vi inte vill att stora företag ska kunna exploatera välfärdssektorn med att kamma in stora vinster och ge dem tillbaka till aktieinnehavarna..
Frågan är på riksplanet och gäller lagstiftning om hur man får göra eller inte och här är jag överens med Martin att jag vill se en skärpning.

Frågan gäller ju också våra egna verksamheters möjligheter att betala tillbaka överskott till bonuslönesystem mm.
Jag var där i mot inte för att skriva in det som en attsats i vårat valprogram som det nu blev efter att omröstningen slutade med 19 mot och 24 för..

Det handlade om att regionen äger ju inte frågan men visst vi kan rent ideologiskt visa vår vilja förståss.


Jag är för att vi har andra etableringar i vår primärvård än vår egen som drivs skattefinansierat och det sade vår regionfullmäktigegrupp ja till i och med införande av Västragötalandsregionen primärvård(VGPV) och dess särskilda styrsystem gällande vårdvalet.
Debatten i går andas en rädsla för att de andra aktörerna som nu finns bland de 204 vårdcentraler vi nu har jämfört med tidigare 140 ska allt mer drivas av multinationella vårdföretag som tar in stora vinster som sedan betalas tillbaka till aktieägarna.

Jag beskrev möjligheten för de nya små vårdföretagen som , Kinnekulle hälsan, bräcke diakoni och hälsans bus mm och deras sätt att driva vården med helhetssyn med förstärkt prioritet mot hälsa och att jag på sikt tror att komplementära behandlingsformer kommer att bli vanligare inom detta system.
'
Jag bedömmer att rf gruppens ställningstgande i VGPV frågan där alla sade ja utom 1-= 7 ja och 1 mot fortfarande är en fråga som diskuteras och då inte minst i Göteborg och självklart är det så att vi får se vad valet i regionen säger men denna nuvarande modell vilar på 7 partier av 8 (V säger nej) .

Även om vi får en ny riks regering så vill man att denna reform ska vara långvarigt hållbar i regionen---(vi har satt tiden till 2014) på kontraktet med de 204 vårdcentralerna i regionen....
Jag säger väldigt tydligt nej till vårdvalssystem på sjukhusen för det slår sönder struktur och prioriteringsarbete men jag ser möjligheten för denna modell inom primärvården.

Primärvården i VG kostar ca 5,1 milljarder av en 35 miljardersbudget och skall vara en viktig bas med målet att nå 80 % av all vård samt vara motorn i närsjukvården och den allt större andel öppenvård som ges i led av den medicintekniska utvecklingen, vilket jag också poängterade i debatten.

Vi i mp sitter i en välfärdsgrupp med S och V som ska vara klara innan den 15 mars och det är klart att denna fråga bör diskuteras i denna grupp sedan ska vi ta in att MP har sagt att vi ska vara småföretagarnas parti med sänkning av arbetsgivarskatt med 10 % mm och vi som gröna ser gärna friskoler mm..

Jag sade till MP Göteborgs ombud och tillika motdebbatören i denna diskussion inför 43 ombud att han får ta upp debatten på vår rikskongress 2010 i Uppsala..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback