kort och gott



Gårdagens kommunfullmäktige var trevlig då det var fin stämning och roliga debatter där Bo Eliasson (V) gjorde sin vana trogen ett härligt tal på ca 15 minuter där hans seriositet går fram genom hans förmåga till humor i sina inlägg.
Det är så att nedskräpningen är ett problem och nu kommer kommunen tack vara Bo Eliassons engagegemang för detta jobba med Håll Lidköping rent ännu mer intensivare och ungdomar kommer att kunna tjäna pengar på detta.

Jag själv talade i debatten om vår motion gällande information till hushållen om hur man ska slänga sitt skräp- Detta ska nu komma och orförande i Teknisk service Torben Persson (S) sade att detta var på gång.. positivt ,, Mp i Lidköping har sednán 90 talet jobbat med frågor kring att förbättra kommunens sophantering och som ni förstår så fortsätter vi detta i MP under slutet av 09 och början av 10 talet...

Linda och Veronica jobbar alltid hårt för deras hjärtefrågor som t.ex föräldra ,barn och ungdoms politik. De har nu lagt tillsammans med Kd,s Tommy Larsson och Anders Ader en motion att utveckla kommunens samverkan mellan förvaltingar för att stärka föräldra stöd utifrån familjelivet..Det handlar oxå om samverkan mellan kommunen och regionen. Här har vi kontakt mellan , skola, socialen och regionens barn och ungdomspsykiatri mm..
Man eftersträvar i motionen en gemensam samverkans organ i kommunen för dessa frågor samt att man vill verka för samverkan med andra aktörer mm.

Vi får hoppas på att motionen hjälper till att utveckla arbetet i kommunen ännu mera och det är ju som Linda sade
-mycket bra som görs.

I dag var det överlämning till våra nämnders ordförande gällande kommunens styrkort/vision om den välkomnande och hållbara kommunen... (Jag har aktivt varit med i det arbetet) Här har vi strategier för att nå motionen samt utvecklat mätbara indikationer att följa upp hur man ligger till..på koncern nivå och detta ska nu utvecklas på nämnde nivå för år 2011 och framåt . Mycket bra att dett göres då vi behöver veta mera om hur vi ligger till och då inte minst i de mjuka nämnderna, skola-vård-omsorg !

Vi hade senare träff mellan oss i budgetberedningen och socialnämnden där deras underskott på det lagstadgade förväntas bli ca 8 millioner och besparingen som gäller 1 % i år kommer ej att kunna klaras och detta kräver inte heller då man på det icke lagstadgade sparat 2 millioner..
Vi ligger på en arbetslösht på 3,6 % öppet samt ytterligare 1,9 % i åtgärder samt att ungdomsarbetslösheten är över 10 % nu..
S - V -MP träffas som sagt var den 12 oktober för att gå igenom sitvationen och skattefrågan.
Det är självklart så att kommunens ekonomi förbättras men jag är fundersam på hur vi ska klara det som händer i social vården då allt  fler drabbas som konsekvens av regeringens politik och deras stöd är ett halvplåster då man räknar med att nå över 10 % arbetslösa i nationen inom kort.--
Jag hoppas verkligen på att vi får en ny regering efter valet 2010 och att vi får behålla vår rödgröna allians i kommunen...
Kul att luncha med Bo Eliasson i dag.. En sann lidköpings profil pga hans politiska värv genom åren och jag hoppas han fortsätter..

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hej Göran!

Ålderns höst! Känner du redan dig så sliten /ler/!?

....och när jag synar dina rekord från fornstora dagar får jag tillstå dig äran att vara snabbare än mig på distanser upp till 1000 meter.

....och du ringde på på mobilen idag, men jag kunde inte svara eftersom jag då för tillfället var involverad i en 'vårdförhandling' på en av stadens vårdcentraler gällande en äldre fröken.

Är du ledig på torsdag och fredag? Jag kommer att vara i ditt grannkvarter på torsdagen och ev. på fredagen.

Brynäshälsning

Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback