Rapport

76717-66

denna morän bildades efter senaste istiden för ca 10 000 år sedan och att klimat osv förändrar sig det vet man men att vi nu vi mänskligt påverkan påverkar den mer än någonsin det står alldeles tydligt klart med våra utsläpp av koldioxid i atmosfären.

det vi ska göra är att göra oss fossilfria alltså på beroendet av kol, olja och gas och använda förnyelsebar energi typ; vind , vatten, sol,vågkraft, biogas mm ..

Vi i Mp vill att vi ska byta ut allt behov av det ändlösa och gå över till det förnyelsebara. '
Detta innebär satsning på kollektivtrafik, järnväg, biogasanläggningar mm mm.
Samhällets omställning kostar pengar i en omställningsfas men vi kommer att stå oss starka och vara i framkant då detta behövs göras i hela världen så vår kunskap, teknik och annat kommer att vara efter traktat.

Det är trevligt att Al Goore får Nobels fredspris tillsammans med Fn,s klimat forskare. Detta bevisar inte minst vikten av att föra en politk som är i framkant i omställningen från ett grått till ett grönt samhälle.

Annars så var jag i Vänersborg och träffade gruppen i går; Stefan, Birgitta, Lise (fyller 25 på lördag) och Tony på förmiddagen och diskuterade inför kommande fullmäktige.
Jag informerade om detta med det arbete som ska göras om primärvården inom Hsu,s ram och jag presenterade ett konsept till vårt inspel främst gällande , förebyggande, komplementär och mer läkartid i hemvården och detta godtogs med en del förändringar i skrivningarna till gruppen. Jag tog upp detta med Marlögården som jobbar med ungdomar med svår psykisk problematik att jag skulle besöka den och ställa en fråga om denna verksamhet till fullmäktige på tisdag då den riskerar att läggas ner.
På eftermiddag var jag i Uddevalla och besökte Marlögården och fick träffa enhetschefen samt en behandlingsassistent. De beskrvev verksamheten som har varit där sedan 1975 fram tills nu men att den nu riskerade att få stänga pga besparingar inom NU-sjukvården.
Jag kommer att ställa en fråga om detta till Nu-sjukvårdens ordförande på tisdag den 23. Vi får se vad svaret blir..
lyssna gärna på närradion 93,8 efter kl 09 ¨då min fråga kommer någon gång mellan kl 09 och 09,45.

På kvällen var jag och träffade S gruppen inför Au och det händer mkt nu inte minst sak riktlinjer inför hamnstaden ställas upp och dessa måste vara tydliga inför hotet av översvämningar.. Återkommer i detta.
Vi diskuterade kommande evanemangshall och det börjar verkligen bli hett utifrån att beslut snart ska fattas i kommunfullmäktige.. återkommer i detta,..

När det gäller detta med medborgardemokrati så är det meningen att vi ska utveckla förslagslådan eventuelt så att alla frågor som kommer i lådan läses upp för att sedan vidarbefodras till nämnd. Detta ligger mycket nära vår avslagna motion från 2004. Vi får hoppas att detta kan gå igenom... 


I dag är det ledigt och har redan varit i badhuset och bastat och simmat...

I morgon är det hälso o sjukvårdsnämnden i Mariestad

ha det gott 

Göran  

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hur långt simmade du? Det är snart dags att anmäla sig till Vätternrundan 2008. Ja, du kommer väl med?
Emma tränar för fullt med cykling ggr fler i veckan i kombination med lite simning och löpning. Det du!
Sena kvällshälsningar från Galeasen
Gunnar o Emma

Postat av: Gunnar

När det gäller övergången till förnyelsebar energi får vi nog vänta tills efter det att alla kineser och indier har skaffat sig bil.
Natthälsning från Galeasen
Gunnar

2007-10-17 @ 00:43:38
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se
Postat av: Grobbe

Jag kommer att cykla vätternrundan och tror att jag kommer att slå min käre bror med ca 3 h

2007-10-17 @ 12:56:43
Postat av: Carina

...ja hur långt simmade du? Jag är lite nyfiken på hur ni i partiet uppmärksammade gårdagen, världshungerdagen, där man uppmärksammar 850 miljoner människor som lever i fattigdom och misär.? Och du den där moränen ser ut att kunna vara Híndens rev..är det det..så vill man ju ha kvar den på kartan så klart.

Daghälsningar /carina

2007-10-17 @ 13:18:11
Postat av: Gunnar

Grobbe har du anmält dig till Vättern än? Vi kunde ju göra det tillsammans. 'Vi' är Göran, Alexandra, Emma, Stewe och så mig. Dvs då får vi samma starttid.
Vi kan väl prata om det på Boråsresan på lördag.
Hälsningar från Magdalenagatan
Gunnar
Ps Ja, Carina, man kan undra hur långt han simmade. Men det kanske är en partipolitisk hemlighet.

2007-10-17 @ 20:22:57
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback