Personligt

Detta med att ta vara på dagen är viktigt när man har mycket att tänka på och mitt liv rusar ganska fort just nu och då är det viktigt med närhet till familj och vänner och ett  kort sms kan räcka .. typ allt ok mm !

Jag har många bollar i luften just nu vilket jag gillar samtidigt som jag är medveten om att det handlar om personlig förmåga och möjlighet att balansera ens psykiska och fysiska styrka,

Jag jobbar mycket med personlig reflektion och försöker återställa balans var dag genom att ta en kort paus, som en slags återställare !

Jag försöker också se möjligheterna framför hindren samt att jag tror att detta försöker andra också göra och jag vill också sända en hälsning till alla att man genom att visa förståelse och vara förlåtande vinner mycket som människa .

Man lär sig att föstå att livet har sina sidor och när man går vidare från personliga relationer så är det viktigt att visa hänsyn till sig själv och den andre  och vara förstående för sitvationen för tiden ger  distans till sig själv och då kan man också mogna som person och utveckla något positivt !
I varje relation finns positiva saker och denna insyn mognar efter en tid och då kan man faktiskt känna stolthet för sig själv !

Detta  med att gå skilda vägar är aldrig lätt utan kräver att man har stor respekt och förståelse för varandra. 

Jag har sett att man nu på TV visar program om kvinnor som skiljer sig och jag tycker det är bra att människor talar öppet om detta för då sprider det ringar på vattnet och detta i sig skapar ökat förståelse för hur det är att vara i en sitvation när man skiljer sig eller avslutar en relation. 

Det är därför jag vill skriva om detta för det är ju så att man i Sverige efter Norge tror jag är värdsmästare på skiljsmässor.. Detta är en del av den moderna tiden och allas vilja till att leva ett självständigt liv oberoende av andra och jag anser själv att en relation är levande så länge den grundar sig på kärlek och när denna kärlek på något eller annat sätt dunstar så kan det alldrig vara fel att relationen avslutas . 
Sedan så kan man ju alltid diskutera hur mycket man ska kämpa för relationen...

Jag själv inser att kärleken kan förändras ... men jag tror att vänskap kan bestå , fastän det kan ta lite tid efter att , en relation avslutas.. Man ju mindre prestige man har ju lättare är det att efter ett tag bli vänner... 


Jag hoppas ni mår bra där ute,,,

Göran

ps 
Jag hälsar ibland tyst !
 

Kommentarer
Postat av: neuropedagogen

"... att gå skilda vägar är aldrig lätt och kräver att man har stor respekt för varandra..."
För en tid sedan skrev jag till Dig angående Dina tankar om förebyggande hälsovård och självmord bland unga... fick aldrig något svar... intressant är väl bl.a. vad en psykolog visat - genom att med en terapeutisk dos Omega 3 få en svårt deprimerad, ung man med djupa självmordstankar - att hjärnan blev större (den var "för liten" i förhållande till skallben och ålder) och med hjärnans tillväxt så släppte även killens depression och självmordsbenägenhet... tänk vad lite kallpressad linfröolja i lite Proviva, varje dag, till alla skolbarn, skulle kunna göra; likvärdig den prevention som tidigare gjordes med fluorsjöljningar kanske!? eller snäppet bättre; barnen mår psykiskt bättre eftersom det fysiska och psykiska beteendet påverkas positivt av Omega 3... idag har vi ju Omega 3 - brist pga att vi föder upp våra djur på ett helt annat sätt än vi gjorde för 20-30 år sedan! tilll och med laxen, den uppfödda, innehåller 50% mindre Omega 3 jmf med den vilda laxen; kraftfodret är inte så bra för oss som vi tror... bäst är att äta kyckling och ägg som kommer från frigående höns i Grekland; de har enorma mängder Omega 3 jmf med våra instängda, kraftfodersuppfödda kycklingar och höns! Något att tänka på!
Något annat att tänka på är att Västra Götalandsregionen just nu medverkar till en sakta men säker strypning av Malögården - ett behandlingshem som ligger under BUP och vårdar ungdomar som bl.a. är självmordsbenägna... man behöver pengarna till annat; Lars Joelsson och Gerd Karlsson var i full färd med att planera hur man skulle använda pengarna "som blir över" i den grupp där man egentligen skulle titta på HUR och VEM som kan vårda de här ungdomarna i stället och OM det finns behov från de andra regionerna att nyttja Malögården... idag betalar exempelvis Skaraborg dyrköpta privata behandlingshemi stället för att nyttja behandlingshemmet Malögården... samtidigt som man planerar att dessa ungdomar skall "vårdas av Grynging Vård... men där finns ännu ej någon kompetens för detta; man planerar att bygga upp en sådan kompetens; det vill säga en sådan kompetens som redan finns på Malögården - men den kompetensen skall, enligt utsago från bl.a. Gerd, läggas ned i och med årsskiftet, och under tiden - medan Gryning vård bygger upp den kompetensen som Malögården byggt upp under ett trettiotal år - får dessa självmordsbenägna ungdomar "hänga i luften"... en del professionella hävdar att de ej behöver dygnsvård men läser vi vad psykiatriker och professor med lång arbetslivserfarenhet skriver om detta, i sin nya bok, så vet alla att han förmodligen har rätt; de är i behov av lugn och avkild miljö tillsammans med tre till sex andra i liknande situation, dygnet runt, under tiden som de läker sina relationsproblem och bygger upp ny tillit till vuxenvärlden och kamraterna...
Ville bara säga det att jag tycker att det sköts bedrövligt och att "ledningen" har allt för mycket att styra över i förhållande till politikerna som egentligen skall besluta... men när de beslutar så får de besluta efter vad ledningen redan bestämt och planerat; Malögården skall läggas ned!
MVH
Sussie Olofsson som värnar om ungdomarnas rätt till behandling och bemötande utifrån sina speciella behov, oftast dolda funktionshinder som vi struntar blankt i; och det får sina följder och det kostar samhället enorma pengar i form av psyk-, social- och/eller kriminalvård...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback