Hallo !

76717-123

Hej på er alla bloggisar och andra nya läsare av denna politiska blogg och vad har då hant sedan sist jag skrev ?
Jag har blivit omvald som ordförande i Mp Skaraborg på ett trevligt årsmöte i Gullspång i söndags och det innebär att jag gör mitt 7 verksamhetsår som detta och jag kan max ha ytterligare 4 år på denna post . En intressant aspekt är att vi jag började 2002 den sista mars och var samma år med på kongressen i Sundsvall när Maria och Peter blev nuvalda språkrör. De har verkligen växt i mina ögon och det sista som har hänt med initiativ i bl,a Eu frågan visar på en ny styrka hos våra ledare i en förberedelse för att vi ska kunna ingå i en grönröd regering.
Jag har ju samtidig fått glädjen att sitta i en grönröd/rödgrön majoritet i Lidköping sedan valet och i dag var det kommunstyrelse och jag var ordinarie då en av de ordinarie ledamoterna från S var borta och jag tycker att det kändes gott att faktiskt känna att man har en viss betydelse i vardagspolitiken och detta är ju meningen när man aktiverar sig politiskt att kunna få något att säga till om !
Vi har annars i dag tagit inriktningsbeslutet på ks nivå och mitt tillägg om att detta beslut inte innehåller några politiska prioriteringar utan det kommer sedan blev majoritetens tilläggsbeslut samt att vi vill att nämnderna redogör för konsekvensen av 1%  besparing 09-10 ...
Oppositionen( Alliansen) vill först spara 1,3 % i stället för våra 0,5 % samt att de vill att nämnderna ska både visa på vad 1 % besparingar 09-10 men därtill vidtaga åtgärder ! ( Kommer man från Alliansen sida att hålla denna linje tills budgeten tas i kommunfullmäktige i juni , kan ju vän av ordning fråga säg..

Hur som helst så är det budgetberedning 6-7/5 samt budgetmöte med S och V den 13 maj och sedan så är det ks i slutet av maj och slutligen juni kommunfullmäktige som fastställer budgeten och investeringarna för 09-10 och 11.

Jag återkommer om info framöver i detta,,,

Annars så är det full fart nu då jag kommer att kandidera till vice ordförande i Mp väst efter att ha fått skaraborgs förtroende att få ett mandat i denna styrelse och jag tror att min erfarenhet i partiarbetet kommer att vara betydelsefull om jag får förtroendet på Mp väst årsmöte den 12 april i Vänersborg.

Fotbollen är kul och inspirerande och jag och min kollega Hanna samtalade i dag om bl,a kommande träningsmatch mot Järpås på söndag kl 14 på konstgräset,, Vi ska träna i morgon....

I morgon är det oxå medborgarträff på parketten där majåkers området är inbjudna och vad jag förstår så är ca 360 föranmälda,, ska bli kul !

På torsdag ska först till Skövde och träffa kassören Ulf von Corswandt i mp skaraborg och diskutera kommande verksamhetsår..och sedan så är det träff med vårdförbundet om kommade lönekrav...
Kommunen budgeterar i inriktningen totalt 3,7 % för åren 2009-10-11...
Jag är nog tveksam om detta klarar sig,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


ha det gott..

Göran

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Göran
Jag läser följande i din senaste uppdatering av hemsidan;
"Kommunen budgeterar i inriktningen totalt 3,7 % för åren 2009-10-11...
Jag är nog tveksam om detta klarar sig,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,"
Varför är du tveksam till denna procentnivå?
Hälsning från hemvården i Saleby
Gunnar

2008-03-12 @ 13:49:44
Postat av: GL

Hej !

Det är så att vi står inför nya avtal för lärarna , vårdpersonal mm och även krav på marknadsmässiga löner hos teknisk personal (elektriker mfl) som gör att det kan bli problem med den inriktningen vi nu har på lönekostnaderna i budgeten. Beslut tas i Juni på fullmäktige.

mvh

Göran

2008-03-13 @ 10:03:18
Postat av: Gunnar

Här kommer ytterligare en hälsning från hemvården i Saleby.
Områdeschefen Lena K berättade - inför den samlade hemvårdsgruppen -
att hon hade varit på 'kommuninnevånareträffen' på parketten igår.
Jag frågade ifall hon hade sett dig och det hade hon 'självklart gjort'. Hon tycker att du är duktig på att profilera dig och hon tillade även att du var stilig i ditt nyklippta hår!
Vinningahälsning
Gunnar

Postat av: Work a holic

"!stilig i ditt nyklippta hår!"
Håller med!

2008-03-13 @ 23:56:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback