1 maj tal 2016

Grönt tal på 1 maj 2016 !

Kära kamrater Socialdemokrater och Vänsterpartister och mina vänner miljöpartister från den gröna rörelsen !

Det är mycket hedrande att nu för andra gången tala på 1 maj , denna arbetarrörelsens viktigaste Dag !
Samt viktig för miljörörelsen vilket det rödgröna samarbete i Lidköping sedan 2009 tydligt symboliserar !

Vi har haft en gemensam majoritet i Lidköping under dessa år och jag vill understryka vikten av att denna majoritet i Lidköping kan bestå också efter valet 2018 !

Det är de grundläggande värderingar som formar politiken och medverkar till en positiv samhällsutveckling för människor i ett mångkulturellt sammanhang . Detta i ett kretslopps synsätt utifrån miljö och klimat förutsättningarna !

Lidköping är en av Sveriges bästa välfärdskommuner samt i toppen som miljö och klimatkommun
Vilket vi tydligt är överens om inom den rödgröna majoriteten i Lidköping !

Det viktigaste är partiernas arbete att forma politiken och dess förhållningssätt och inte vilka personer som är ledande och har varit !

Jag själv kommer efter 2018 ha andra uppdrag inom den gröna rörelsen men andra tar vid och som sagt politiken och dess påverkan på samhällsutvecklingen och människor i gemenskap med djur och natur är det centrala !

Med denna grundsyn så ser jag att det som nu händer i vårt parti och då inte minst inför språkrörvalet på kongressen i Karlstad som en naturlig process i vårt parti grundat 19981 !

att inte styras av dess valda ledare utan tvärtom ledarna styrs av själva rörelsen som ger en fantastisk mångfald !

Våra språkrör Åsa Romson och Gustav Fridolin har utlyst en Nystart process efter allt som hänt i partiet med , Kaplan och Kahn som ledde till en värderingskris inom miljöpartiet -
Riksvalberedningen har nu uppgiften att göra om processen med språkrör och partistyrelse inför kongressen den 13e till 15e Maj !
De lyssnas i vår rörelse och sista dagen till att nominera sig själv eller bli nominerad till miljöpartistiskt språkrör är i dag 1 maj medan till partistyrelsen var den 25 e April !

Vår rörelse kommer nu via sina valda kommunombud , där MP Lidköping representeras. av Herman Andersson på förslag av vår riksvalberedningen där Anna Kelemen ingår ta ställning på kongressen i slutna omröstningar gällande språkrör och partistyrelse platser !

Jag som gruppledare är mycket positiv till denna , Ny start process i vår rörelse och jag välkomnar alla nu som kandiderar och blir nominerade .
Detta sker i sann grön anda och sedan får våra ca 260 kommunombud slutgiltigt ta ställning på Karlstads kongressen !

Jag ska berätta att jag inte kandiderar till språkrör men har blivit nominerad till partistyrelsen och tackat ja till detta men jag har i går kväll nominerat en språkrörs kandidat vid namn Isabella Lövin , Sveriges Biståndsminister och inte minst känd för boken Tyst Hav !


Vi har ju nu också regeringsmakten sedan 2014 där Vänstern är samverkansparti och inte i regeringen men jag hoppas att vi redan efter 2018 kan ha en fortsatt rödgrön regering där Vänstern är med samt FI också !

I mitt senaste tal talade jag om att styra rödgrönt och symboliserade detta med röda och gröna segel !
Jag vill understryka vikten att skapa långsiktighet i våra gemensamma värderingar gällande samhällsbygget !
Att vi måste fortsätta och kämpa för våra grundläggande värderingar
om allas lika värde och möjligheter i ett mångkulturellt sammanhang ,
Där vi visar solidaritet mot människor på flykt !
Vikten att satsa på utvecklingen av välfärden , skola - vård och omsorgen !
Att vi antar miljö och klimat utmaningen som bygger på att vi alla är en del av kretsloppet och vår respekt mot moder Jord

Vi kan aldrig låta negativa krafter som styrs av att skapa skillnader och har en önskan att misskreditera den andre Styra Sverige och Därför kan vi kan aldrig , aldrig låta Sverige styras av ett parti som SD !

Jag vill uppmana er alla att kämpa för att vi efter valet 2018 ska kunna hissa röda och gröna segel igen och jag välkomnar även samverkan med FI !
2018 kommer verkligen bli ett ödesval och jag ber att börja kämpa redan nu !


Tack för att jag fick tala till er igen efter 7 år på arbetarrörelsens dag där miljörörelsen har en naturlig plats i denna tid !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback