Smått o gott i Valtider från Göran


Nu är det den 10/8 och jag har varit i Göteborg sedan i går och det har varit trevligt.
Jag jobbade hela dagen för vg regionen på nordstaden i deras projekt att promota akrivitet och hälsa som jag tidigare beskrivit på denna blogg.

Det var mycket trevligt och det var många som både hoppad stående längdhopp samt svarade på våra frågor för att både  vara med i tävlingen om en cykel samt få ett hopprep.
Från pensionärer till 3 åringar hoppade samt folk från olika delar av världen och sedan fick jag t o m den tjeckiska kvinnliga sputkastaren i Em att hoppa ett hopp som blev ca 2 meter 30 cm .

På kvällen bevistade jag Ullevi och såg bla på den fantastiska höjdhoppsfinalen som ni alla vet hur den slutade med brons för Holm och 4.e plats för Thörnblad.
Det var en härlig atmosfär och stämning och det blev bara bättre och bättre i Göteborgsnatten när allas vår Carro åkte cortege runt Göta platsen/Avenyn.
Hon är värd all vår beundran inte bara för hennes tävlingsresultat utna också för hennes inställning att bry sig om andra , vilket hon tydliggjorde när hon blev intervjuvad av Oldsberg efter cortegen och inte minst denna hennes sätt att vara har verkligen gått in i oss svenskar och det märkte man tydligt när man upplevde hur tusentals människor firade henne på Avenyn i går.
Carro uppmanar oss att hjälpa andra och det är väl verkligen en utmaning för oss som sysslar med politik att ta in och göra något åt i ett samhälle där tyvärr många kommer utanför och inte tar del i den allt mer ökade välstånd som vi andra har. Detta utanförskap är ett allvarligt problem och det gäller att vi nu ser till att dessa klyftor nu börjar minskas och vi i Mp har en vilja till en sådan politik och hoppas få igenom denna under kommande mandatperiod i regering med S.
Vi vill bl,a öka möjligheten till att få en bostad . Detta är en mycket viktig fråga för våra hemlösa och jag är själv mycket nöjd med att det kom in som en punkt i vårt valmanifest.
S säger ju nu att alla ska med .-.- med detta får inte bara vara tomma ord utan ha en verklig mening och det komer vi från Mp,s sida att slåss för om vi kommer in i regeringsförhandlingar.

Jag tycker att detta med vårt delade samhälle , där klyftorna ökar , måste bli en viktig valfråga i valrörelsen och jag kommer själv att på olika sätt ta upp detta på gator och torg i mina kommande möten med människor

Jag kommer nu att ha en hektisk tid framför mig men den ska bli mycket kul samtidigt.
vi går nu in i en mycket spännande tid och det blir mycket spänande när man ser vilket block som ska få majoritet . Jag såg i Gp att den senaste sifomätningen på ett underlag på 1800 människor gav Alliansen en ledning på 4 % och då ska man veta att det är brukligt att S tar 5 % under själva valspurten när det sätter in sitt maskineri på bred från i alla sveriges 290 kommuner, med deras målsättning att träffa alla valberättigade ca 6.5 millioner. Vi får se men min nuvarande bedömning är att vår siffra på 5.9 % står sig om inte ökar ngt, medan V ytterligare förlorar 1 % till ca 4,6 % vilket skulle innebär att M som står på 26% nu sjunker till ca 22 % och med detta hypotetiska resonemang som jag nu för skulle valet i stort setta sluta oavgjort !
Jag återkommer i detta och annat smått o gott
mvh
Göran

ps jag hade avslutningsvis en mycket trevlig pratstund med gamla vasaloppsmästaren Lars-Arne Bölling i natt på Dubliners på ca en timma och han lovade mig att om jag hörde av mig inför nästa års öppna spår så skulle han hjälpa mig med valla och andra tips...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback