Val 2006



Hej alla läsare . Det har varit bra dagar. I måndags så var det kul att läsa Nlt gällande biogaståget samt min regionintervju.
Kul med bilder med mig och tåget Amanda.
Var sedan på valstugan och det var trevligt samt nu i tisdags så var jag i Skövde på biogasturne där vi visade upp på ett härligt soligt Hertig Johan torg en Etanol (Saab) o en Biogas(Volvo) vilek gav uppmärksamhet,,, Vi kan inte bara ha 2 biogasstationer i Skaraborg ( Skövde-Mariestad) o jag lovade på stående fot att vi skall ha en biogas mack i samtliga skaraborgska kommuner innan nästa mandatsperiods slut 2010. Alexander Chamberline var där (Gu,s språkrör) o pratade om vår enimenta ungdomspolitik.
På eftermiddag kl 15 till 16 var jag med i ett telefonväkteri om regionpolitiken med 7 representanter för de andra partierna i regionen,... tack Tony J för komlimangen,,,,,

Sedan blev det travkväll på Axvall , där jag gjorde debut som travkusk på ponnyn Kardemumma (du var underbar min vän) Jag är tacksam att jag framför ca 1700 personer lyckades ta mig i mål på detta 600 meters race,,, utan att gallopera allt för mycket.. resultatet var ,,, 1,a M-- Cecila W  2,  S Urban Halin (knappt slagen) 3,a Bo Eliasson 4 hästlängder fter och sist men inte minst ,,, jag själv som i ensamt majistät vinkande till publiken (viss mp jubel från Linnea,hördes.. tack) ca 8 längder efter Cecilia W..
Kvällen gick bra o vi fick ut mycket material och vårt lopp.,.det 4,e stoloppet gick bra och det var trevligt att stå i vinnarcirkeln med mina mpvännerm,,, Linnea-Linda-Malin... Peter som vann loppet blev nästan blyg när han fick kramar av oss alla....

I dag så bar det i väg till Nossebromarknad,, kl 07 till 11 med biogasbilen,,.. härlig väder och jag och ann samt min moder o mats från mp nossebro fick ut värdefull mp material.. ca 1000 st,,, underbart,,.. vi har gott flyt nu, skulle jag säga,,, får väl se om det består..
Mellan kl 12 till 17 var jag på Läckö,,, se rapp på Lidköpingsnytt... bra info gällande kommande planer för Läcköslott och dess framtid.....

Jag fick sedan mellan kl 17 till 19 köra ut våra valsedlar till de tre förpostningslokalerna,,.(Kommunhuset, Vinninga skola o i Järpås (Björkhaga Äldreboende)

O nu till min lagda motion gällande Hbt frågan i Regionen :

Stärk hbt- personers rättigheter i Västra Götalandsregionen

Under många år bestod det politiska initiativet på hbt- området i att skydda en avgränsad grupp homosexuella från diskriminering och ge dem vissa rättigheter. Under det senaste decenniet har flera andra identiteter, bland annat bisexuella, transpersoner och hiv-positiva, inkluderats i en kraftfull rörelse med politiska, akademiska och aktivistiska grenar. Begreppen, frågorna och de politiska verktygen har förändrats, kartan ritats om, fler grupper har inkluderas och utgångspunkterna förskjutits. Istället för att prata om ”homosexuella” används numera termen ”hbt”, som står för homosexuella, bisexuella och transpersoner. Med transperson menas såväl transsexuella som transvestiter och alla som vill kalla sig själva för transperson.

Sexualpolitiskt arbete handlar inte längre om att uppmärksamma och vurma för en sexuell identitet utan att genomskåda en konstruerad struktur, där några ständigt premieras framför andra. Eftersom heteronormen i vårt samhälle är så grundläggande har den blivit transparent och svår att få syn på. Därför är det en stor politisk utmaning att upptäcka förtryckande strukturer och bekämpa de diskriminerande privilegier som heterosexuella per automatik garanteras i dag. I en värld med lika rättigheter kan alla som vill känna sig lika hemma. Vi tror att alla människor, oavsett sexuell orientering, blir lyckligare utan tvingande etiketter och trånga kategorier.

Hbt- samhället innebär också att offentliga förvaltningarnas arbete och insatser måste utvärderas och förändras. Ett sådant steg var att Västra Götalandsregionen efter en del vacklande, valde att ta ställning för att lagen om lesbiskas rätt till insemination ska tillämpas fullt ut och att det först presenterade förslaget, som innebar diskriminering, avslogs.

Undertecknad och Miljöpartiet anser att det nu är dags att gå vidare i arbetet med att göra Västra Götaland till en region där hbt- personer ska tilldelas samma rättigheter som andra.

Med anledning av ovanstående föreslår jag regionfullmäktige besluta:

-       uppdra åt Hälso- och sjukvårdsnämnderna att undersöka behovet kring en separat gynmottagning för lesbiska

-       tillföra kompetens på ungdomsmottagningarna för att stärka hälso- och sjukvården för unga människor som drabbas av hot och trakasserier på grund av sexuell läggning

-       att sjukvårdspersonalen skall utbildas i hbt- kompetens, så att hbt- personer kan få service och vård på ett likvärdigt sätt

-       att det skall genomföras en utbildning och hbt- frågor för regionfullmäktgies ledamöter och ersättare

Lidköping den 25 augusti



Göran Larsson, Miljöpartiet de Gröna

Samt så vill jag informera om följande pressmeddelande:
'

PRESSMEDDELANDE

2006-08-29



Enig regionstyrelse ställde sig bakom
(mp)- motion om närsjukvård

Det var en enig regionstyrelse som på tisdagen beslutade bifalla Miljöpartisten Ole Borchs motion om förbättringar av närsjukvården. Regionrådet Stefan Kristiansson välkomnar beslutet:

-       Det är med glädje som jag konstaterar att de andra partierna säger ja till en utredning om primärvårdens dygnetruntansvar för patienter. Det känns som att vi nu äntligen kan få en uppslutning i arbetet med att omfördela resurser till närsjukvården.

Miljöpartiet menar i motionen att en trygg och bra behandling ofta kan ges i hemmet under en läkares ansvar och vägledning. Problemet i dag är att distriktsläkarna numer gör mycket få hembesök utöver när dödsfall skall konstateras:

-       Denna rutin är av gammal datum, minst 30 år, menar Kristiansson. Mycket har skett sedan rutinen kom till, åldersfördelningen i befolkningen har ändrats och nya effektiva behandlingsformer har utvecklas. Behandlingsformer som inte behöver ges på sjukhus.

Partiet påpekar att motionens inriktning ligger väl i linje med den år 2004 fastställda utvecklingsstrategin för framtidens hälso- och sjukvård. Man är även hoppfull för framtiden:

-       Att vi fick ett enigt stöd för den här motionen bådar gott, med tanke på eventuella samarbetsdiskussioner efter valet.






För mer information:

Stefan Kristiansson, gruppledare (mp) 0709-223281




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback