smått o gott från politiken värld


Ja då har det gåt två debatter i de fullmäktigen som jag har möjlighet att deltaga i.

I måndags så var det fullmäktige i Lidköping där vi utan spänning antog den av oss tre sammarbetspartier gemensamma budget. (S-V-mp).

Det blev som vanligt viss debatt och den här gången så var det hallfrågan som vi alla är överens om på sikt skall byggas om vi det finns investerare.
Vi lägger nu grunden för detta me en investering på ca 30 millioner som innbär att vi bygger bottenplattan+ny is.
Vi höjer också driftpengarna med 3 millioner för 2008 vilket de borgerliga inte hade i sin Alliansbudget.

Ändå så lovade de vitt och brett att vi skall nyttja gullspångskapitalet utan att visa detta i rena siffror eller vad de i såfall skulle spara på... Detta är egentligen en kejsare utan kläder debatt av de Borgerliga som dock i NLT på onsdagen ståtar som de som verkligen ser till att vi får en hall, men då utan att visa detta med siffror, men va bryr sig allmänheten om detta och jag som gick på Bandyn (1,a matchen i år) mellan Villa och Hammarby - 1-1 /(härligt jobb av Villa i 10 plusgraders värme)
Fick hör av en bandytrogen vän att jag måste byta partner i politiken till Lexmon i stället för Hedvall...

Ja så är det med politik och sanningen och media,....
spännande nästan varje dag.
Annars så var debattklimatet som vanligt skulle jag vilja säga där Hedvall och Lexmon på ett teatraliskt sätt kommer i luven på varandra ,,(mest för att vinna media respons.. vilket lyckas ,. gång på gång)
Tommy Larsson(kd)hadee ett sedvanligt gediget 20 minuters inlägg som på ett mycket kritiskt sätt granskade vår politiska samverkans plattform på 13 punkter..
Tommys bitska tonfall fäster sig och gör att 20 minuter känns ok att lyssna på då man häpnar över hur djupt man kan nå i negativitet,, men ändå bra att Tommy granskar oss och ger uttryck för det i ord.
Det ser jag fram mot i kommande debatter,.,....
Jan Larsson (C) och Inger Svensson (fp) tog det lugnt och verkade tämligen oengagerade i denna debatt.
Jag själv nådde väl någurlunda fram med temat; Långsiktighet... Miljö-Personal- Kollektivtrafik-Vård/skola-Bandyhall..... samt svarade lite på Tommys diskussion om uppgörelsen,, Jag var klart mer positiv än Tommy sade jag bl.a ...
Men jag försökte föra fram våra frågor i stället för att gå till angrepp ... Jag anser att man konstruktivt skall för fram sin egen politik och inte pajkasta för mycket,... Allmänheten är mycket trött på detta .....
skapar bara politiker förakt.....
Sist men inte minst så måste jag ge Eliasson (V) kredit... för best i talarstolen)
Han kan det politiska konsten att hitta bra ord i talarstolen på ett härligt begripligt sätt samtidigt som han har glimten i ögat,,. Han ger politiken ett bra ansikte utåt genom det talade orden och ger nog inspiration till andra .. inte minst jag själv har gilla hans stil genom åren...

Det var också mycket kul att Josef Kjellqvist nu har gjort debut i talarstolen,,(ersätte mig i måndags)
Träffade honom på Bandyn och han var glad att ha gått upp..
Jag sade till honom  att det är bra att du gjorde detta med en gång.

På Regionfullmäktige i Tisdags var det mycket lugnt och alla partier,s representanter antog en lugn och relativt konstruktiv debatt, när vi antog den tilläggsbudget på några hundra millioner till vårdgarantin och där vi främst har problem med ortopedin och dess köer...
Jag var uppe i debatten* 1 och diskuterade detta med , Förstärkt Närsjukvård, förebyggande vård och planerad vård i regionen samt så diskuterade alla detta med psykiatrin och dess prolem...
Jag tog upp detta med ; Personal(utbildningsförstärkning) Metodutveckling samt organisationsförstärkning. samt detta med självmord,,, Att för varje dag en väljer att sluta sitt liv för tidigt så är det en för mycket,,, Jag hörde i ett radioprogram att av de 1400 som tog sitt liv 2005 så hade 700 på ett eller annat sätt haft kontakt med sjukvården innan,....Vi måste bli bättre på att känna igen symtom mm när det gäller suicid benägnehet samt stärka reurser här... Detta skall nu göras med de lokala handlingsplanerna i psykiatri, som är på g,e att  sättas  till verket i nämnde områdena,.,.

Poliken kommer i december att ha sina avslutningar med de gamla nämnderna och styrelserna såväl på regional och kommunal nivå,,. och det är alltid trevligt ....
jag återkommer,, med info.
mvh
göran

Kommentarer
Postat av: Tony

Ha det fint!

2006-12-05 @ 14:33:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback