Val 2006


Jag tycker det var trevligt att Cristina Kvist såg på mig som en snäll och positiv person och det är klart att jag av och till kanske ska vara mera lyssnande än pratande om man säger så och det är en viktig sak att ta till sig och utveckla som person. Jag hade egentligen aldrig tänkt att bli politiker utan mer vara en person med ett mycket stort intresse för samhället och hur det utvecklas och hur vi som människor påverkas på olika sätt i samspel med vår natur , men när jag då fick chansen så tog jag den och gör så gott jag kan om man ska säga så !


Jag tror väl inte på något sätt att jag ska hålla på i ytterligare 30 år med detta men dock typ 2 mandatperioder till vore nog trevligt. Jag gillar att möta olika människor och finner det mycket stimulerande att få ta del av deras erfarenheter och kunskaper . Sedan så finns det ju ideologiska skillnader och då utgångspunkter när man diskuterar saker och ting , men gör man det på ett sakligt sätt så är det bara trevligt och stimulerande. Jag vill naturligtvis med själ och hjärta få igenom vår gröna politik och ser det som absolut nödvändigt att man tar hänsyn till miljöaspekter när det gäller alla typer av politiska beslut som tas och det finns så många kunniga tjäntemän inom detta område som på olika sätt bidrar tll att Sverige utvecklas i en grönare riktning.

Jag är tacksam att jag fått vara förtroendevald på kommunal plan sedan 1998 och på regional plan sedan 2002 och nu går jag till val där jag finns representerad på alla nivåer och det får bli väljarna som bestämmer om jag ska till kommunfullmäktige samt antingen regionfullmäktige eller riksdagen.
 
Jag vet att jag kan göra ett gott jobb när gäller socialpolitik samt hälso o sjukvårdpolitik i riksadgen och då vill jag framförallt betona de människor som nu är socialt utslagna(hemlösa mm) och psykisk sjuka. De har kommit utanför vårt välfärdssamhälle och det kan jag inte acceptera.
Jag anser att miljöpartiet måste stärka sin profil när det gäller dessa områden och det gjordes också till viss del av kongressen när man antog följande text som var förslag från kongressens AU.

20. Rätten till en bostad - grunden för egenmakt

Alla har rätt till en bostad. För att ge hemlösa möjlighet att komma tillbaka till ett anständigt liv behövs fler typer av individanpassade boenden både ur ett ekonomiskt och ur ett socialt perspektiv. Nya sociala nätverk i samband med bostaden är en viktig förutsättning.


Miljöpartiet värnar om naturen och dess djur och växter och vi vill ge kommande generationen en röst nu.. De vill leva under omständigheter som har livsbetingelser som går att leva under .
Klarar vi inte växthuseffekten och tar anvsvar för att komma fri från våra fossila bränslen så kommer vi få mycket stora problem med klimatet och det krävs ansvarstagande nu och Sverige har råd att gå före.


Men vi måste också ta ansvar nu om våra psykisk sjuka och de som är socialt handikappade, Det är dags att inse att vi har lämnat dem på efterkälken i dagens Sverige och får jag förtroendet till Riksadge så blir det detta jag kommer att verka för som första prioritet och det är ju så att Miljöpartiet värnar om människor och alla ska kunna ha en plats i vårt samhälle och  vi har ett ansvar att ny tydligare visa detta och att om vi kommer i regeringsförhandlingar att detta verkligen prioriteras.

mvh

Göran


Kommentarer
Postat av: Gunnar Karlqvist

Du har ju kommit igång med ett imponerande 'bloggande'!
....och tack för att du är så flitig med att skriva små enkla hälsningar i min 'gästbok'!
Sommarhälsningar
Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback