Demokrati-- frågor kring detta-- skriv gärna kommentarer?


Samhället behöver allas engagemang och vi i miljöpartiet vill skapa möjlighet , tex att genom it tekniken påverka vår dagsaktuella politik och vara en del av det offentliga samtalet...

Därför så har jag nu följande fråga till er som läser detta inlägg :

Fråga 1 

Anser du att vi ska öka möjligheten för människor att påverka olika förslag genom att man frågar medborgarna genom att man varje individ som är röstberättigad i kommunen (i dag 18,, i mp vill vi att det ska vara 16) får en kod , där han eller hon kan säga vad de tycker i olika frågor som ska upp till beslut i kommunfullmäktige,, eller i nämnd  ;

Fråga 2

En dagsaktuell fråga är tex : Om vi ska investera i en ny evanemangshall (ishall) alternativt först ska bygga en ny isyta eller göra både och.
Förutsättningarna är att vi i investeringsplanen har 23 millioner för by isyta som skulle kunna bli ett startkapital.Men det behövs sponsorer , Det är så att Kultur och fritidsnämnden ska ta beslut i detta ärende i Oktober..

Fråga 3

En annan fråga är hur vi vill utveckla framnäsområdet framöver om det skall vara så att medborgarna själva ska få större inflytande hur området skall utvecklas eller ej.. Man pratar om sjönära boenden alternativt utvecklat fritid och rekreations område . Frågan för mig är att jag tycker det är mycket viktigt att medborgarna själva får tycka till utan att man uppifrån styrt hur det ska se ut med allt för detaljerade översiktsplaner . Vad tycker ni som läsare... 
 
Ni är mycket välkomna att skriva kommentarer på denna lilla undersökning,,.
Jag sitter ju trots allt som befolkningsföreträdare och jag tror att detta också kan vara ett sätt för mig att nå dem som jag faktiskt företräder !


mvh
Göran Larsson



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback