Göran NYTT



Det ska bli kul med valspurten och allt vad som händer i och med detta. Valet börjar ju egentligen redan den 30 augusti, då man kan börja rösta och i år så blir det i kommunhuset , då vi inte använder postens service längre utan kommunen står nu för detta. Alla partier kommer att vara på plats med sina valstugor och vår egna Camping vagn ca 4,a veckor innan valdagen den 17/9 , men som sagt man kan ju oxå förrösta. Har ni funderingar kring oss i Mp och våra prioriterade valfrågor så ring mig gärna 0730 204260 eller ställ frågor här via kommentar funktionen,

Tänk på att ni rösta i tre mycket viktiga val som har stor betydelse för era liv på olika sätt.
Kommunvalet, Lidköping har två valkretsar som vardera ger 51 personer plats i fullmäktige.
Vi i mp har nu två mandat .Vi har som mål att nå tre mandat och då behövs det att vi går från ca 2.8 % av rösterna = ca 620 röster till 4 % ca 900 röster.. Jag tror vi klarar detta. Jag själv toppar mp,s lista till kommunen.
Regionvalet .. Västra Götaland har 49 kommuner vars alla medborgare röstar in 149 personer, fördelat på fem valkretsar, Vi mp har nu 6 mandat och vi från Skaraborg har ett mandat,(Jag själv) Vi hade ca 2,7 % av rösterna i skaraborg på region nivå och hoppas även här på ca 4 % och jag själv toppar denna lista för Mp och tycker att det fungerar bra med kombinationen (kommun och regionpolitiker)
Riks är ju det valet som får mest uppmärksamhet men jag tycker att väljarna verkligen ska sätta sig in i det kommunala och regionala valen då den politik som förs där verkligen har en påverkan på deras liv.
Kommunen beslutar bl,a  om Barnomsorg,Förskolan, Skolan upp till gymnasie och komvux samt Vård (äldrevården) och omsorgen (handikapp -LSS) och kollektivtrafiken inom kommunen och den till andra kommuner i Vg i samverkan med Regionen och västtrafik och på den Regionala nivån har vi ju våra 17 sjukhus och då inte minst vårt egna i Lidköping samt alla 100 tals vårdcentraler,,

Vi har även kollektivtrafiken och Västtrafik i regionen i samverkan med de 49 kommunerna.
Jag pratar om 50 000 tusen anstälda i regionen och ca 4000 anstälda i Lidköping så visst är det ett stort ansvar på våra kommun och regionpolitiker så det är viktigt att man faktiskt tar reda på hur partierna tänker regionalt och kommunalt och jag anser att detta tyvärr kommer i skymundan pga riksvalet och jag hade därför sett en annan valdag för region och kommunvalet men nu är det på detta sättet och jag tycker att det i alla fall är lite politiskt tryck i Lidköping Lokalt och det är bra mediabevakning från NLT och Lidköpingsnytt,


I morgon så kommer alla att kunna läsa i NLT att vi í kommer att ha ett fotbollsevanemang den 15 augusti kl 19 på Hagavallen där S-V-MP möter Alliansen,(M-Kd-C-Fp)
Det ska vara en mixad match och vi kommer att spela 2* 25 minuter.

Jag blev mycket glad när jag läste på Hedvalls blogg att det nu kommer att bli en biogastillverkning vid Värmeverket,, Detta är en del av att vi ska befria oss från oljeberoendet och tack vare den gröna skatte växlingen så stimuleras nu denna omvandling kraftigt.
Vi fick K.L.I.M.P (klimat investerings pengar) på 20 miljoner för detta ,, Detta visar att vi driver en ansvarsfull politik som håller i längden,,

Nu närmar sig Almdalen(Gotland-Visby) och vår dag där som är den 4,e Juli.. (Titta gärna på tv och nyheterna under denna dag då jag utlovar mycket intressanta saker från mp under denna dag.
Jag själv kommer att befinna mig i vårt poltiska centrum mellan den 2,e juli till den 6,e och kommer att försöka komma med en del rapporter därifrån av både större och mindre karaktär, men samtidigt förhoppningsvis läsvärt.

Jag gillar som sagt detta sätt att förmedla mig på och ni som läser detta använd gärna kommentar funktionen till att ställa frågor av olika slag och jag ska försöka svara så gott jag kan.

mvh

Göran Larsson

Kommentarer
Postat av: Linda Berling

Läste dina debattinlägg...keep up the good work, så kommer vi med några debattinlägg senare i sommar angående bland annat:
-Funktionshindrade barn och ungdomar
-Barnkonsekvensbeskrivning vid beslut
-Kollektivtrafik/infrastruktur och näringsdriven miljöutveckling
-Utvecklande av den lokala demokratin

Vi får titta på dessa frågor lite närmre Güran.

MÅS SÅ GOTT =P, vi ses och hörs!

MVH/ Linda

2006-06-29 @ 11:49:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback