Poltik ,, Politik .,... Vad går upp mot detta,,,,,,,,


Politiken är en verklig maratonmatch när man som jag har :

1.. Varit på Lidköpings kommunfullmäktiges rambudgetmöte mellan 14 till 22 den 12/6
2 Varit på Värstra Götalands Regionfullmäktiges budget möte den 13-14/6

Jag har bla hunnit med att diskutera avgiftshöjningen av våra sop-hantering i kommunen till att diskutera behovet av förstärkt folkhälsopolitik , förbättrade löner för kvinnor och förbättrad närsjukvård i Regionen.

Vi hade i kommunen att försvara den av vår med S och V framförhandlande rambudgeten med satsningar på .-.- förskolan 10 miljoner, löner 12 millioner, äldreomsorgen 6 millioner,,, och där vi också fått igenon satsning på fri kollektivtrafik på lördagar from 2007...

Alliansen hade visserligen satningar på förskolan 12 millioner och löner 12 millioner , men f ö inget på äldreomsorgen vilket jag finner märkligt då detta ju är en av de frågor som väljarna enligt SOM, s institutet sätter som viktigaste fråga...


Det roligaste i denna debatt blev att vi utmanades till en fotbollsmatch av Henrik Artursson från C mellan Alliansen och den rödgröna kartellen...
Jag antog detta för min räkning i talarstolen och fick i alla fall Mario Melana, Marita Bengtsson och Carina Ohlsson med mig på detta,,,

Annars då vann vårt alternativ i den 3o gradiga värmen i Lidbeckska huset,, så vi gick varma och svettiga från lokalen vid 22 tiden,,, Jag var nöjd med Linda Berlings goda insats i debatterna och vårt lugn när det gäller arvodesfrågan , där nivån på 95 % till 2010 med en trappstegsmodell from 2007, då man startar på 90 %, villket var ganska exakt som vi i Mp ville ha det till...  Jan Peter Glans var artig och gav mig en eloge från talarstolen med att säga att jag hade fingerspetskänsla i Arvodeskommiten.

I Regionen var det inte så varmt och inte heller lika kul , om man nu får säga så , då det blev en läng färd mot ett helt väntat beslut gällande budget (S-C-Fp)för regionen 2007 med plan för 2008-09.
Jag tykte väl att jag lyckades ok i mina inlägg om lönesatsning på 100 millioner, (blev 50) , folkhälsa, närsjukvård och turism....

Det var kul när en stilig lång herre (parti ?) stoppade mig i korridoren utanför plenum och sade att jag talade tydligt och bra och att jag genom mina pauser i talen lätt kunde fårståss
Jag får ju av och till kritk från mina egna att jag inte får fram budskapet , så detta är kul att få höra då man naturligtvis allltid vill utveckla sig i sitt politiska arbete och här ingår ju talandes konst.


Som sagt nu är man precis hemkommen och jag ska strax knyta mig..

ha det gott

mvh
Göran


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej Göran!
Vad bra idé med gratis kollektivtrafik på lördagar!
Hoppas festen gick bra också :-).
Har presenterat idén med ett greanparty för mina fränder här och de gillade tanken :-).
Lycka till med allt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback