Snart Kongress i Borås,, 25 till 28/5


Nu går verkligen politiken på högvarv på både kommunal och regional plan då jag först åkte till Karlstad den 22/5 för att vara med kommunstyrelsen bär de hade studiebesök på Vänerhamn , där till min glädje Miljöpartisten Magnus Karlsson var tjänsteman och redogjorde för verksamheten . Sedan så hade vi ett intressant samtal med Karlstads Vård och omsorg gällande hur deras entreprenad inom hemvård/boende fungerar samt deras ny upphandling av fritt val inom hemvården. Intressant och spännande men tåls att diskuteras mer i vår mp-grupp i Lidköping. Sedan så träffade vi deras turist/kulltut chef som var mycket engagerad och har skapat tryck i Karlstad inom detta område . Vi avslutade studiebsöket med ett bostadsbygge nära en älv centralt i Karlstad.(mycket exklusivt men inte ngt imponerande direkt)
Vi hade sedan i middag på kvällen som var mycket trevlig samt att innan dess så var jag med på travet och fick se Hedvalls häst rysningen vinna för första gången på denna nivå. Mycket kul !!

Den 23 blev det ks möte där både vår grön röda budget lades fram samt alliansen. De satsar ngt över 10 millioner mindre totalt i kommunbidrag till våra verksamheter och det märks på kommunstyrelsen, kultur och fritid och samhällsbyggnadsnämnden .
Ks antog förståss den grön röda budgeten (mp-V-S) med sina satsningar på minskade barngrupper, motverka ungdomsarbetslösheten, avgiftsfria bussar på lördagar mm mm.

Det blev sedan en diskussion gällande arvodet till oss politiker och det beslutades om ett gå ytterligare en runda via ksau för att försöka få en enighet,korthet så gäller det kommunalrådslönen;  v 43 000 kr ,,
mp 45 600   alliansen 48 000 s 48 000 kr.. det lades fram ett förslag från alliansen på 43 200 kr, men beslutet blev återremiss till Ksau.-

sedan åkte jag till Vänersborg och talade i min o Olle Borchs motion gällande införande av medborgarförslag i regionen och jag ville att det skulle vara ett individull beslut då vi sitter alla som befolkningsföreträdare. Detta slutade med 7 för 2 avstod ( 2 från mp , vilket överraskar då detta finns i vårt partiprogram) 136 mot.
Jag fick press på detta vilket jag tykte var bra och jag kommer att återkomma med detta som motion.
Jag avslutade med att diskutera med interpellation gällande handslag mot orättvisa löner mellan kvinnor och män.  Jag tycker det var bra att majoriteten i alla fall gått halvvägs i denna fråga då jag inte trott detta och jag sade att vi i mp inte kommer att nöja oss i detta.

i dag den 24 så var jag tillsammans med Karin S Smith och Dan Garnström gällande besök hos kommunal och vårdförbundet på kss, samt sedan körde jag dem till falköping där vi hade en middag tillsammans med Lars Nordgren , Malin Larsson och tre från LRF en från Landsbygds utveckling och två journalister från land resp falköpingstidningen,
Det var en mycket bra dialog över vår syn på jordbruket och Lrf, s samt hur vi kan överbrygga oenigheter gällande storskalighet/småskalighet- konventionell/ekologisk odling. konstgödsel-bekämpningsmedel / giftfri och naturlig gödsling utan konstgödsel.
Vi kunde hålla en bra dialog trots olika synsätt samt att vi alla såg behovet av landsbygdsutvecklingen för våra trakter och vi villa alla utveckla biogasen , som dock ej ska inkräkta på huvudnäringen inom jordbruket. Vi diskuterade oxå vindkraften ocg det fanns önskemål om att minska avgifterna för dessa företag att investera i detta, vilket vi ska ta med oss.
Vi avslutade dagen med tre företagsbesök.-.-entreprenörer inom närproducerat(gårdsförsäljning) , underhåll av järnvägen samt producent av odlingsjord från slam-avfall-mm.

Jag kom hem vid 19 och förbereder mig nu inför kongressen.. torsdag till söndag.. kolla tv 24 som sänder direkt om ni vill föja när vi beslutar om vårt valmanifest.. Jag kommer att kunna nås på mobil 0730 204260   om ni vill fråga ngt eller få en kommentar.. Ni är välkomna att ringa press som andra.

ha det gott..
mvh
Göran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback