En dagboksskrivning för den 30/8


En dag håller på att gå till ända och det är dags ett reflektera något över den...

På morgonen hade jag socialförsäkringsnämnden !
Där tar vi beslut om sjukersättningar.

Vi är representanter från de politiska partierna på regional nivå samt att representanter från fack och företagarna finns med också.

Till årsskiftet har vi vårt uppdrag sedan så blir det förändrad organisation inom hela Försäkringskassan. Alla förtroendevalda försvinner,dvs, att Socialförsäkringsnämnderna lägges ner och ersättes av tjänstemän med juridiska kunskaper .(Ej helt klart i nuläget)
Detta beslut kommer att fattas i och med Riksdagens öppnande när budgeten skall antas i Oktober.
Jag som suttit som förtroendevald i SFN sedan 2002 är tveksam till den nya organisationen med nedläggning av oss förtroendevalda på denna nivå. Vad jag förstår så kommer det knappt att bli någon besparing alls som man tidigare sagt.
Det händer f.ö mycket inom försäkringskassan som alla medborgare behöver se till att få information om. Gå in på deras webbsida och läs.
Jag återkommer med fler åsikter i frågan.

Jag var sedan på lunch på ågården och träffade förståss Irene som är sekreterare för sjuksköterskorna som gav mig extra jobb på söndagkvällen den 16 saptember på Galeasen.. Så är det när man går till sitt jobb på fritiden.

Jag var sedan på badhuset och nyttjade friskvård,, bastu i en timma och 200 meter simning. På Tisdagar och Torsdagar är det halva priset för kommunalanstälda.Så om jag är stan så brukar jag gå dit för det mesta på eftermiddagarna. Man behöver ju gå ner lite i vikt -- ler---
Jag måste få vara lite stolt när det gäller detta.. Typ mellan januari/april så pendlade jag mellan 113/115 kilo och nu är jag nere mellan 108/106 kilo... Jag tror dock att jag förlorade det vad jag hade till en person när det gäller att gå ner till 99 kilo---- Jag har dock kontrollerat mitt fett% som visade sig ligga på ca 17 % och normalt skall ligga mellan 10-20%.
Vi har ett stort problem med allt fler som har problem med fetma och inte minst barnfetma och jag tycker det är viktigt att man stimulerar människor att idka friskvård på många sätt och att vi har så låga priser för att gå in till vårt Badhus är mycket bra utifrån ett hälso perspektiv.
Jag själv ser det som viktigt att hålla igån fysiskt för att klara av både jobb och politik som kan vara mycket ansträngande. Utan god fysik så är det svårt att orka stora psykiska påfrestningar vilket man sannerligen utsätter sig för !
Jag tycker alltid att det är trevligt att träffa människor och då inte minst på vårt badhus där det är många man känner igen som kommer kontinuerligt.

På eftermiddagen åkte jag och min moder till ett studiebesök på örtaträdgården på Sparlösa trädgård som handhavs av Göran och Isabell. Det ligger mellan Lidköping och Vara och man svänger in i Stora Levene och åker rakt fram tills man kommer till en skylt riktning Täng som man svänger in på och sedan så åker man rakt fram(typ 5-7 km) tills vägen svänger mot Gillstad, där åker man rakt fram på en mindre väg i några få kilometer tills på vänster hand ser en trädgård och en byggnad där man svänger in till vänster (Finns en liten skylt Sparlösa Trädgård)
Detta är en biologisk (krav) odlad örtaträdgård. 
Vi var där med miljöpartiet i Skaraborg och vi var 9 personer. 
Det är sannerligen värt ett besök. För 65 kronor får man utmärkt fika och kan uppleva en härlig trädgård med underbara dofter. 
Jag hoppas att de kan få allt fler besök hit framöver.

Sedann så var jag hemma vid 22 tiden och innan dess han jag hyra en film på macken (magnus) vid Guldvingen samt att Moder handlade lite på Matmagasinet ! Bra att det är öppet till 22 och jag hoppas verkligen att det ska gå bra för affären framöver då Margretelundsområdet verkligen behöver denna affär !

Japp.. nu ska jag kolla en video och sluta skriva om den 30 /8.....

Göran

ps ännu en dag i en deltidspolitikers liv är tillända och jag önskar er alla allt gott där ute !
 

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tack för en trevlig lunch på Loftet!
Hälsningar
Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback