Föreningslivet en grund för vår gemensamma demokrati

76717-10

I dag så såg jag min broder (målvakt) och vårt lag Kållandsö GoIF vinna mot Tun med 6-0 i DIV 6 Lidköping och det var trevligt må jag säga.

I Lidköping har vi ca 5000 medlemmar i våra över 10 fotbollsklubbar och det är naturligtvis de högsta antal medlemmar oavsett typ av förening inom kommunen.
Här möts verkligen människor, ung som gamal, svensk som ny svensk och det skapar en grund för förståelse och samförstånd som är så viktigt inte minst i dagens samhälle som allt för mycket driver på det individualistiska hos oss människor.

Jag har själv varit aktiv inom föreningsfotbollen sedan barndomen såsom spelare, ledare och ungsomsdomare och lärt mig så mycket tack vare detta vilket bidragit stort till min personliga utveckling.


Jag vill slå ett slag för föreningsverksamhet oavsett typ av aktivitet inom kultur, konst och sport såsom mycket värdefult för hela vårt samhälle och som grundvalar för vår gemensamma demokrati.

Jag själv ser en fara att vi har många ungdomar som inte är föreningsaktiva och att det skapar problem på sikt såsom untanförskap mm.
Därför är det viktigt att samhället aktivt stöder utvecklingen av föreningslivet som inte minst vi i Lidköping genom Kultur och fritidsnämndes försorg gör ett utmärkt arbete inom.
Satsningen på Sockerbruket är mycket viktigt när det gäller att nå våra ungdomar.

Göran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback