Sommarnatt funderingar

76717-10


En viktig frågeställning framöver är hur vi ska leva med de krav det moderna samhället ställer på var och en av oss ?

Jag tror att varje människa måste försöka se det som egentligen är värdefult och försöka kasta det ytliga och onödiga i papperskorgen.

Som jag tidigare beskrivet så krävs det ofattbara händelser som får en vakna upp.
Att när man klarar sig igenom sådana saker som ställer livet upp och ner på ett ögonblick av en sekund så lär man sig värdera och respektera livet på ett annat sätt.

Att se att det man är och inte det man gör är det viktigaste.

För har man inte livet så kvittar det ju vad man gör och vilka reser man ska göra eller vad man vill köpa utan det är ju att bara finnas till som är det viktigaste.

Jag misste min fader som ung i en olycka och jag känner så starkt för barns behov av sina föräldrar och att de får leva tillsammans med dem tillsammas eller var för sig om så är fallet.

Kärleken är ju till själva livet i sig och inte minst våra barn känner och upplever det på detta sättet och det har inget med vad man har och vad man gör.

Man vi glömmer så lätt av detta och så sitter man där och värderar sig själv och andra i vad man gör och hur man gör det och kärleken till livet i sig faller till glömska,  i det moderna samhällets jakt på lycka , som när man skalar av det , är som sagan om kejsaren utan kläder.

Jag önskar inget annat än att vara med om att utveckla ett samhälle som är hållbart och där vi alla kan känna oss värdefulla i det vi är och inte i det vi gör. Vi har alla en plats att fylla och vi har alla en mening med våra liv.
Ingen skall var osedda och ingen skall vara ohörd i ett humant samhälle.

Men det är så lätt att säga detta i ord men att försöka se detta när handlingen, konsumtionen, ägandet mm tenderar att bli allt viktigare i vårt samhälle av i dag så är det lätt att vi själva glömmer av den ärliga meningen om vad kärlek igentligen är och så ser vi stället till det kortsiktiga , förgängliga där kärleken till saker och vad människor har och gör överskuggar allt annat.

ta hand om er där ute

Göran

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback