Gott o kort


Hej !

Politik är fantastiskt trevligt att vara med i och jag hoppas kunna bidraga med något och när historien skrivs lokalt så kanske det skrivs något om hur jag kämpade för den lilla människans rätt i det stora samhället.

Inget i livet är självklart och inga rättigheter är självklara. Jag undrar verkligen om detta efter ett samtal med en fantastisk kvinna från Brasilien i dag.
Varför kan vi inte ta vara på det kulturella kapitalet när vi samtidigt är det mest resande folket och samtidigt säger oss vara ett öppet och upplyst folk.
Vi sätter gränser som Berlinmurar för människor med annan ursprung än det europeiska förutom den östra och södra delen av Europa. Varför..: Kanske rädsla för det föränderliga det nya .. Vi har svårt att vara flexibla på hemmaplan men vi skryter om att vi är det på bortaplan.
Jag vill att kommunen går ännu mer i fronten för det öppna och mångkulturella samhället än vad vi gör i dag. Vi gör inget dåligt jobb men inte tillräckligt,,,

Ja då kommer vi in till politik :

Frågan om golfen är väl den att vi sitter i en omöjlig moment 22 sitvation,, och bör ge en fölängning av den borgen vi antog 2003. Men kan inte golfklubben göra mer reklam för sig och sälja sina andelar kan man kanske tycka,, Det är ju trotsallt en folksport nu och jag är säker på att det finns en stor del av kompetens i denna golfklubb att de ska kunna hitta flexibla lösningar till att få fler att köpa andelar....

Frågan om nytt handelsområde vid skararondellen ställs nu till partierna att ta beslut om i sina grupper för att man sen ska kunna ta beslut i ks i slutet av Mars . Gällande att ge uppdrag till SBN om en detaljplanering av området,, Jag ser gärna att ni som läser detta mailar in era åsikter på denna plats eller kontaktar mig. Fråga väcker känsler gällande detta med vår centrumhandel kontra ny handel och vilken typ av handel vi med nuvarande bedfolkningsmängd kan utveckla utan att man konkurerar ut varandra.
Vi har en Dagligvarohandel på 105 % och en sällanköphandel på 86%.
Denna vill man öka och enligt utredningen som kostade 70 000 kr så kan man utveckla sällanvarohandelsgraden något och då på en yta på 10000 m2 . Inte 40000 m2.
Skulle det bli dagligvaror så skulle det konkurera med andra i Lidköping.
Min frågeställning är varf¨ör måste vi nu ha så brottom med detta så det inte finns tydliga insitament för detta som jag tycker Kjell Hedvall frågar efter.
För mig står det klar om att området finns ju kvar och jag funderar på att vi måste ha en högre befolkningstillväxt i Lidköping om vi ska stå i konkurensen med Skövde.
Därför bör vi planera för ett större bostadsområde med varierat boende. Allmännytta -Bostadsrätter-radhus mm. Vi behöver öka inflyttningen med flera hundra per år samt. Vi kan inte bara erbjuda villor i Sjöluna ,Råda måsse och kommande Askerslätt för kostnader för 2-3 millioner.
Lidköping skall vara levande för alla oavsett generationer och socioekonomisk klass.
När vi gör detta så behövs det fler handelsområde, fler förskolor mm.

Jag vill påminna om att denna fråga inte ingår i vår politiska överrenskommelse. Vi har ju två ersättar platser i KS. S 5 ordinarie och 3 ersättare, V 1 ordinarie och en ersättare, M 2 ord, Kd 1, C 1och Fp 1.
Dessa ordinarie kommer att avgöra frågan gällande planering av ett nytt handelsområde.
Vi får se hur det går.

I morgon och övermorgon är det dialogdagar.  Fövaltning och presidie från alla nämnder och styrelse träffas i två dagar för att beskriva nuvarande förutsättningar och prioriteringar för framtiden. Alla gruppledare för partierna är också på plats förståss.
Kommunstyrelsen tar inriktningsbeslut i slutet av november och sedan budget beslut i Juni för att vi slutligen skall ta ett beslut i Kf i mitten av Juni. Vi tar sedan investeringarna i början av december i KF.
Detta är första året vi jobbar med denna modell i Lidköping. Skall bli spännande på många sätt.
Jag hoppas vi i majoriteten skall komma överens och lägga en stark rödgrön budget för 08- med plan 09 och 10. Vi är beredda att ta ansvar för helheten och vi har redan visat detta med vårt agerande hittintills.


I dag var jag i Vänersborg och planerade mit uppdrag med kommande sjukvårdsgruppen, Vi är 24 personer och detta ska bli en spännande 4,a års period när vi ska formera vår politik.
Jag börjar vt, med besök på SIL i mars och Strömstad i April.
Jag bevittnade också Regionstyrelsen och det är intressant¨hur snabbt och effektivt dessa heltidspolitiker genomför sitt uppdrag,
1, 24 ärenden på under 30 min. 5 min ek. redovisning .. över 700 millioner plus i en totalbudget på ca 30 milljarder. 
2. Beslut om 24 ärenden på samma snabbhet,,, 
Det är vekligen som ett supersnabbtåg,, med god stämning under detta möte skall sägas.
Jämnfört med våra Ks möten så är vi mer ett hederligt regiontåg -typ kinnekulletåget...

Jag dömmer inte vilket som är bäst mer än att det alltid är spännande att uppleva dessa olikheter och det gör väl politiken mer spännande ,,, 

till sist... 
God natt
Göran 

MP I LIDKÖPING HAR ÅRSMÖTE
27 FEBRUARI
18.30 TILL 21.00
VINBERGSGATAN 6b

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback