Kort o gott


En härlig vecka går mot sitt slut..

Efter att ha gått igenom alla ärenden inför regionfullmäktige på måndagen så inledde jag på tisdagen med att ställa frågan till Hälso och sjukvårdsutskottets orförande om han var nöjd med att cs 5 % av de 112 millioner (statliga medel)
var använda för att minska sjukskrivningarna och Jonas Andersson höll väl till sist med mig att det var viktigt att vi agerade kraftfult i frågan och vi använder pengarna som finns fram till 2009 både att minska den totala sjukskskrivningen bland alla medborgare i regionen samt att minska sjukskrivningsdagarna än mer bland våra anstälda från nuvarand 25 dagar, men han kunde varit mer tydlig ut mot våra egna verksamheter i detta fall tycker jag..

När jag sedan kom med min interpellation gällande breddad statistik gällande de vi inte klarar vårdgarantin för så verkade det som om jag först blev missförståd av Jonas och att jag sedan enligt Anneli Stark slog in öppna dörrar då den antagna budgeten kräver analys av kön mm mm. I detta ingår detta förstod jag men att man bara måste utveckla hur.. Vi får se...

Sedan var jag uppe och stöttade att vi ska ha ett ungdomspolitiskt program som en naturlig fortsättning av de påverkanstorg som anordnades mellan regionens politiker och gymnasieelver på flera gymnasier i Regionen.. Märkligt nog så var Moderaterna emot detta ,,,

Jag hade också ett inlägg gällande Nu sjukvården och sjukvårdspartiets vilja att dela upp sjukhusen näl och Uddevalla vilket är omöjligt ur ett ekonomiskt perspektiv samt ur ett samverkan perspektiv då vi har två akutsjukhus med ett avstånd på 27 km mellan varandra,.,
Jag tog upp detta med att vi som politiker lyssnas på mer än man tror och att man har ett ansvar i detta när man tex pratar om akutsjukvården och försämringar och där en del kommer med rena skrämsel propagandan...
Jag sade att vi i dag klarar saker akut som vi inte gjorde för ett 10 talet år sedan pga vår sjuksköterske ledda ambulans organisation och dess kontakt med läkarna i en akut sitvation..
Efter detta anförande så tackade Fernov mig extra och det var kul att få uppskattning från en Fp representant på denna nivå,,

På onsdagen så var jag på utbildning i Göteborg gällande presidier och det handlade mycket om beställar och utförar modellen ,samt att Johan Assarsson var där,, regiondiriktör,, Nu varit hos oss i regionen i två år.Han påpekade att det under en tid i landstinget var medelanställningslängden,.. men han hoppades vara kvar ett tag till..
Ha berättade om tjänstemanna organisationen.. han betonade vikten av att tjänstemän servar politiken med alla material och underlag men att poliriken sätter upp målen och uppdragen och fördelar pengarna.
Han menade på att detta är en skillnad på de små landstingens budgetberedningar där tjänstemännen också går in på politikens område ,, ¨Johan menade att Budgeten är det styrande materialet och denna skapas helt och hållet av politiken,,
Han har 70 chefer som han har medarbetar samtal med och sedan har vi totalt 1800 chefer i regionen bland ca 50 000 anstälda

Vi fick också en intressant genomgång om demokratin och förvaltningslagen och den enskilde medborgarföreträdarens skyldighet,,,. Här gäller inte partipiska som föreläsaren uttrykte det..
Man ska ta ansvarsfulla egna beslut,..
Roland Anderssonn regionstyrelsens ordförande pratade också om politikens struktur i regionen...

ja dagen gick fort och var helt ok,,,

I går på torsdagen hade jag socialförsäkringsnämnd på förmiddagen samt möte med Mp skaraborgs styrelse på kvällen... vi funderar på att anordna en almedals resa under politiker veckan för att utveckla vår ledning och styrning inför val 2010,,,
Detta kommer upp på årsmötet i Hjo den 10 mars,,,

Nästa vecka
så ser det ut enligt följande :

26/2 i vändersborg ,... MP,s regionstyrelsegrupp
på kvällen möte med s-v-mp gruppen i SBN
27/2 Kommunstyrelsen på fm och Samhällsbyggnad på em
Mp-Lidköpings årsmöte... Vi ska diskutera handels utvecklingsförslaget ,, Skara rondellen..
28/8 Hälso och sjukvårdsutskottet

ja tiden löper på och man kan ju undra när våren är på antagande.. lugn den kommer

Ha det gott alla
Jag själv ser det som mycket viktigt att politiken

Göran Larsson

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Eftersom du är så spontan och skriver så rikligt med hälsningar i min gästbok så måste jag ju bara skriva några ord 'hos dig'.
Allmänbildade läsare vet förstås om att Villa BKs säsong är över för den här gången......men bandyälskare behöver inte misströsta eftersom isstadion kommer att bjuda på toppbandy redan nästa lördag - dvs 'Nattabandyn'
Bland annat kommer Göran att vakta målet för 'lag KGoIF'.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback