Kort o gott

Ledig helg ! Det var länge sedan måste jag säga och den ska nyttjas !

Jag hade regiofullmäktige och budgetbeslutet för regionen antogs i tisdags efter två dagars möte .. S-Fp och C budget på ca 34 milljarder kronor,,,

Jag var uppe några ggr i talar stolen och pratade om vikten av en god folkhälsa, stärkt närsjukvård och förbättrad samverkan med komplementärmedicinen ! Jag talade också om detta med självmord och behovet av en regional plan för att minska självmorden som i dag är på ca 1300 nationelt och ca 8 000 människor har haft ett självskadebeteende . Statistik från 2003.

Det  är i gruppen 15 till 24 som självskadebeteendet är störst. Det kommer att bli ett uppdrag i linje med det jag talade om när regionstyrelsen har möte på tisdag i nästa vecka vilket är bra.,,.

Jag vill att vi ska liksom när det gäller trafikolyckorna att det ska finnas en nollvison inom detta område för att vi ska sätta mer focus på detta så svåra ämne att diskura.

Från två dagars Reionfullmäktige, var jag på HSU i onsdags som blandannat beslutade om att ge ett särskilt uppdrag att strärka 1,a linjens vård (primärvården) vilket är bra ,,, Man ville med stöd från program och prioriteringsrådet avvakta med att börja med robotstyrd kirurgi inom prostata området men man ville att det skall vara ett fou (forsknings och utvecklings projekt) vilket är bra kan jag tycka !

På måndag nu skall vi antaga S-V och Mp,s budget som ger vård och omsorg 7 millioner mer när det gäller att klara de nya arbetstidsregleringen samt Barn och skola 10 millioner mer för att minska barngrupperna !
Vi kommer också att satsa på att bygga ut resecentrum samt ytterligare en busslinje till sjölunda 2009/2010. 
Vi kommer att bygga ut bredbandsnätet för 3 mlllioner samt satsa pengar på rörstrand, vänermuset och leaderprojektet mellan Mariestad, Götene och Lidköping ,,(Biosfärsområdet) 

Jag kommer att diskuter detta med det hållbara Lidköping på måndag !

He en trevlig helg !
Göran Larsson ! 

Kommentarer
Postat av: Marita Strand

Hej
Jättebra att Du tar upp problematiken med självskadebeteende o en plan för att minska självmorden. Hoppas av hela mitt hjärta att Du får fler med Dig.
Regionen hade en fungerande enhet för just självskadepatienter som räddat åtskilliga liv under nästan 30 år: Källan i Vänersborg. Men genom ett politiskt beslut lades Källan ned i oktober förra året. Som en besparing....Så kvarvarande patienter slängdes ut o hänvisades till den psykiatri som hitills inte klarat av att hjälpa dem. Den ekonomiska kostnaden skenade förstås iväg, för att inte tala om det mänskliga lidandet. Så ett krav på en kostnadsananalys inför avgörande beslut borde vara självklart. Man vill inte gärna tala om kostnader när det gäller självmord, men det borde vi göra. Dels är det det enda språk en del politiker begriper, dels sparar man faktiskt pengar (o förstås lidande)på att satsa på en adekvat vård. Regionen borde lära sig matte hos Räddningsverket som räknat på vad självskador kostar. Likaså gå i skola hos Vägverket som målmedvetet arbetar med nollvisionen på vägarna.
Hälsar Marita

2007-07-28 @ 20:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback