En Vecka i Politiken

En vecka går så fort och min reflektion är väl att fortsätter det så här så är sommaren runt hörnet,, nä stop och belägg,..

Först en fantastisk vår för oss alla eller hur, där kärleken kan spira på olika sätt för oss människor som vår fantastiska natur,

Lidköping är en underbar stad att leva och verka i och vi har fantastiska möjligheter att utveckla vår stad,, betänk att begreppet vår stad är och de som levt här och de som kommer att leva här så vi har ett otroligt ansvar att utveckla staden med dess fantastiska karaktär.

Lidköping är en stad i blomstring och med en levande centrumhandel med grönskande centrumnära parker och utifrån detta ska den växa.
Alla ska ha en plats här ; unga som gamla , djur som växter och vi ska leva i samklang med varandra,,,
Vi måste skapa en stärkt atmosfär av vi anda som verkligen utgår från begreppet alla och som suddar ut begreppet vi och dom !

Ny bygger vi Lidköping tillsammans och vi ska alla känna oss delaktiga i detta.. Alla ska ha ett ord att säga till om detta och de som själva inte kan ska också få finnas med i beräkningen,,,

Jag är säker på att vi kan stärka möjligheten till delaktighet för alla genom att förstärka dialogen på olika sätt och den nybildade gruppen `` demokratirådet`  får titta på detta tycker jag,,

den 1/3 så presenterade jag och Josef  Mp,s syn på handel till NLT och Lidköpingsnytt och det var mycket kul att vår 18 årige representant Josef visar framfötterna i politiken på det sättet han gör... Vi hade ett årsmöte hemma hos mig i Tisdags den 27/2 vi var 8 medlemmar och 1 intresserad samt 3 inbjudna gäster från Vara och grästorp på plats och vi tog beslut om att säga nej till att planera för handel vid skararondellen utan vi vill satsa på centrum och nuvarande handelsområden...Vi hade besök av representanter för handlarna och fastighetsägarna som innan årsmötets start informerade om deras syn på handel och dess utveckling,.,.
Den utgår från ett innefrån och ut koncept som ger en helhet i utvecklingen och som bibehåller nyvarande unika karaktär av vår handel,,,
Ska man utveckla handel så kan detta ske på änghagen vid nuvarande handelsområde och inte att vi skapar ett helt nytt som riskerar att på sikt döda vår unika karaktär av centrum och centrumnära handel,,,titta på Vänersborg, Uddevalla, Falköping  mm mm..
Denna fråga är viktig och jag ser det som mycket viktigt att vi nu kan undvika en ytterligare exploatering av ett helt nytt handelsområde vid skararodellen,,, och jag blev försiktigt optimistisk när jag läste på Lidköpingsnytt om S nya hållning och att de kan tänak sig att satsa på änghagen vid Baco ,,( Vi har inte tagit ställning till detta specifikt men ser ändå betydligt mindra allvarligt på detta än en etablering vis Skararondellen.. ) Här har vi ju redan ett handelsområde och då blir ju detta ett komplement till detta område .
Nu kommer frågan upp i kommunstyrelsen som den 27 mars tar ställning gällande vilket område som samhällsbyggnadsnämnden skall detaljplanera och som det ser ut nu så lutar det åt Änghagen.. vi får väl se,,

I Tisdags den 27 hade vi först gruppmöte mellan sammarbetspartierna som resulterade i att vi när det gälde inriktningsbeslut till budget 08- med plan 09 och 10 inte skulle ta de politiska prioriteringarna ännu , då det främst är så att det med den nya scb-LIdköpings/ pengen visat sig att grundskolans tapp av ca 800 elever ger ett tapp på ca - 10 mille,,, Jag argumenterade själv mycket tydligt redan på dialogdagarna och sedan på efterföljande förstärkta KSAU att själva modellen inte kan få full effekt år 1 ,,och detta verkar ha gett effekt och ks beslut blev att vi inte ska ta prioriteringarna nu utan avvakta budgetberedningen i april . Vi gav ett uppdrag till barn och skola att särsklit belysa kostanden för att minska barngrupperna med 1-2 barn...
Detta var det stora ärendet på KS bord,,

Jag var också på samhällsbyggandsnämnden på eftermiddagen i tisdags och det var en enig nämnd i alla frågor där den största frågan var att detalplanen på ågårdsområdet skall ut till samråd/visning under Mars/April...
Det skall bli mycket intressant hur detta skall ta emot av ällmänheten , men jag tykte ritningen såg ok ut och att karaktären av området i dessa helhet bistår med många förändringar förståss... frågetecken är förståss antalet parkeringsplatser,,,,

den 26 var jag i Vänersborg och träffade vår regionstyrelsegrupp,, och det var trevligt som vanligt..
Jag jobbade själv fram ett koncept på en interpellation till Jonas Andersson gällande närsjukvården samt att jag planerade hur mitt arbete som gruppledare för hälso och sjukvårdsgruppen skall se ut...
Vi har 12 hälso o sjukvårdsnämnder och en ordinarie och ersättare i var nämnd...
Vi har vårt första möte på Lidköpings sjukhus den 8 mars ,, Vi skall få en redogörelse av chefen Ove Gustavsson hur verksamheten ser ut med betoning mot närsjukvården,, Samverkan mellan läns-primär och kommun.,. ser ut,
Jag avser att arbeta mycket med frågan gällande närsjukvården då denna fråga är en av regionens viktigaste inom sjukvårdspolitiken,,, Lidköpingsområdet har kommit mycket lång härvidlag i dess samverkan med primärvården och de 6 kommunerna som ingår i närsjukvårdsområdet,, Jag återkommer med rapport efter detta möte.,..

På kvällen den 26 så var jag i otterstad på samrådsmöte om eke området vi Marina där Värsås villan skall bygga ett antal hus,,,
(MIn broder bor förresten granne med detta område och han ser att det kommernya invånare till kållandsö och det är bra på alla sätt.)..
Det var intressant att gå på detta samråd då det speglar en del av demokratin och hur den ser ut innefrån,, Alla sakägare i detta område var inbjudna och de kan lämna synpunkter på mötet och under samrådstiden fram till mitten av Mars,., Jag lyssnade intresserat på vad som sades och vi ska ju framöver få detta ärende på bordet i samhällsbyggnadsnämnden...

På Onsdagen den 28 så var jag i Vänersborg på hälso och sjukvårsutskottets möte,,, Jag fick ok av tjänstemännen att statistiken kring vårdgarantin skall ha med inte bara antal pinnar utan även detta med kön och ålder samt även geografisk härkomst..
Kul att få detta svar när jag i regionfullmäktige veckan innan fick ett tvekande svar av Jonas Anderssom ordförande i HSU..
Det var lite dragningar men den intressanta var detta från smittskyddet och dess arbete med en plan hur vi ska klara en pandemi.. Virussmitta över hela världen.,.Kom den hit (Det kommer alltid ngn pandemi per tidsepok, men effekter av den kan inte sägas nu men beredda måste vi vara)så krävs det att man ställer om hela samhället då flera hundratusen kommer att bli sjuka..
Framöver kommer en plan att antagas i regionen samt att våra 49 kommuner oxå skall anta en sådan.....


Detta var lie axblock i politikens vardag...under en vecka,..

Jag vill säga att det finns så fantastiskt  trevliga människor som man möter oavsett parti som gör det politiska trevligt och stimulerande...

/ GL


Kommentarer
Postat av: Karin T

Har du vårkänslor redan eller vill du ha..? Sportlov i fjällen en vecka nu. Skönt! Vi ses på FR.
Karin

2007-03-03 @ 10:31:30
Postat av: Kristoffer

Det är verkligen härligt att läsa din blogg Göran och kunna hänga med i utvecklingen, för en lidköpingsbo som inte bor där för tillfället. Helt rätt att satsa på utveckling av det fina centrum lidköping har istället för något tråkigt likriktat köpcentrum i utkanten.

Postat av: Gunnar

Jag undrar vad som gör en bra politiker? Är det den som säger mest ord?

2007-03-08 @ 14:09:45
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback