INFO


I går var jag i Göteborg på Mässan på den så kallade Kvalitetsmässan.
Vi hade Hälso och sjukvårdsnämnden där och vi tog blandannat beslut om att ge ett folkhälsopris till en organisation i Skara som jobbar med integrationsarbete . Detta tykte jag var mycket bra och uttrykte detta på vårt möte .
Jag gick på tre seminarier under dagen.

1 Om behovet av storregioner där vår regionchef Johan Assarson pratade samt även vice sjukvårdsdirektör Peter Lönnroth. Detta var främst för lyssnare som kommer från ställen i landet som inte har regioner men ändå intressant. Jag är klart för en regionalisering av Sverige indelat efter våra regionsjukhus och detta är inte precis som Fredeik Reinfeldt tycker men han vill i alla fall låta vår försöksregion kunna permanentas efter nästa val vilket är mycket bra.

2 Om behovet av fermaceupter (Apotekare) i vården som stöder läkaren och sjuksköterskan under läkemedelsgenomgångar, vilket jag tykte var intressant. Det var föredragande från Uppsala och Lund om detta och det görs nu ett projekt inom Skåne Regionen som SKL följer och rapporten kommer strax vilket ska bli intressant.

3 Finnansminister Anders Borg redovisade på ett mycket proffsigt sätt han syn på den nya regeringens jobbpolitik utifrån prospektet - då-nu och framtid under moderatorn Britt Marie Matssons ledning och han är en mycket Amerikaniserad talare men hans innehåll delar jag inte halt men som talare är han en av de bättre jag hört på länge. Kul med hans hästsvans och ungdomliga stil i detta så seriösa uppdrag.
Hans föredöme var Kjell Olof Feldt sade han efter fråga från Mattson.

På kvällen var jag sedan på träffen med ett 300 tal Vinniga och filsbäcksbor för demokratirådets räkning och vi fick ut nästan samtliga av våra broschyrer samt att varje person som ville fick lämna in det han eller hon tykte var den viktigaste frågan just nu och till mid sade en . Fjärrvärme till Vinniga samt en sade gång och cykelväg mellan Vinniga-Filsbäck som knyter an den som går från stan till filsbäck i dag. Vi har möte den 6 december igen och ges då en redovisning på vilka frågeställningar som lämnats in.
Jag kände igen ett antal personer som jag jobbat med inom vården på Bäckliden (Vinninga) och som nu är pentionärer och det var trevligt att prata med dem. Jag tycker detta är bra initiativ men vi fortsätter att göra på detta sättet tycker jag  än vad jag nu läste på Hedvalls blogg att bjuda in alla på en gång det ser jag inte som möjligt och förresten så kan de som vill komma till våra kommunfullmäktige sammanträde ca 10 ggr per år och nästa är den 10 december.
Jag håller dock med Kjell att vi behöver se över vår politiska och tjänstemanna organisation då den nu har en för liten organisation och behöver utökas om vi ska klara alla kommande utmaningar för en växande kommun.
Detta har jag redan klargjort i våra diskussioner inom majoriteten och jag tror att vi sammarbetspartier känner att vi kan göra mer politiskt om vi får mer tid för detta.
Bra att V tagit samma stånpunkt som S och vi så nu planerar vi för en bra bandyarena att besluta om inom snar framtid..

Göran


Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tack för en mycket trevlig skyltsöndag! Det känns upplyftande att lufsa runt med dig och 'träffa folk' på stan.
Du hittar ett flertal bilder 'med känt folk' på min sida!
Euforiska Villahälsningar
Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback