Intervjú med Göran Larsson

76717-77


Vad tycker du om hallens vara eller inte vara?
-Jag är en positiv till att vi ska bygga en evenemang/bandy arena.
Vad är det som är problemet? Varför händer det ingeting?
-Problemet är den stora kostnaden för kommunen. 
Vad är det för stora kostnader du syftar på?
-Det är en investering på 100 miljoner samt driftkostnader som kan uppgå till 20 miljoner.
Hur kommer det sig då att många betydligt 'fattigare' kommuner funderar på att bygga dylika anläggningar?
-Problemet här är att vi har en föreslagen anläggning som är en sorts lyxmodell.
Vem är det som har beställt en sk 'lyxmodell'?
-Vi har beställt en evenemangshall som ska kunna utvecklas successivt, men istället fick vi ett färdigt koncept som troligtvist är för kostsamt.
-Varför kan vi inte ta pengar ifrån Gullspångskapitalet för att finasiera byggandet?
-Vårt kapital - som vi har från 1997 - är till för en långsiktighet. Vi använder redan idag det årliga överskottet från detta kapital till bland skola vård o omsorg.
Är inte en bandyhall något långsiktigt?
-Nej, istället har vi ett ansvar att tillhandahålla kapitalet till kommande generationer för att stärka kommunens grunduppdrag som är skola, vård och omsorg. Samt klara pensionerna.
Vad vill Du Göran med byggnationen av denna omdebatterade arena?
-Jag vill ha en 'modell medium' som kan utvecklas efter hand som Jag uppfattade det beslut som togs i mars 2007. Jag tror på den 'modellen' som Västerås har byggt.
Tack för dina synpunkter.
Vid pennan
Gunnar Karlqvist



 

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tack för inatt. Du o jag o Carina o Birgitta hade ju ett gemytligt arbetspass tillsammans!
Nu är det dags att vandra hem i den kyliga gryningen.
Morgonhälsning
Gunnar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback