Nytt i politiken



Hej !

På dagens förmiddags möte för kommunstyrelsens arbetsutskott sa man ja till att införa medborgarförslag , så I dag kan man vara glad som miljöpartist när vi nu får igenom att man inför detta i kommunen med start 2008 -03 och detta skall utvärderas efter 2 år.
Jag tycker att detta är en bra utveckling av det system med förslagslåda vi har nu och som kommunfullmäktige sa ja till på motion från C 2004 i stället för vår medborgarförslags-motion.

Jag var annars kallad till ett extra möte efter kl 13 gällande Arenan och och dess beräknade kostnader.

Driftkostnader för 17 millioner och det är bättre än uppskattade 25 millioner.
Samt en kostnad på 103 millioner för investeringen.
Vi fick också en uppskattad kostnad för alternativ 2 .. Bandyhall på 90 millioner som ligger på drift på ca 11-12 millioner.

Jag understryker det som Karin sagt till Lidköpingsnytt gällande att man behöver se vad sparbanken är villiga att komma med gällande ett sådant alternativ.

Jag kommenterade till NLT att det är bra att den politiska dialogen är igång och att det vore bra om vi kom fram till ett gemensamt ställningstagande.

Vi har i budget 2010 7 millioner i driften och med 17 så ligger detta 10 millioner minus.
så det är bra att se över olika alternativ. Intressant och titta på Västerås arenan också.
Vi behöver komma till beslut inom rimlig tid.

MP har sagt nej till skattehöjning för detta eller att man ska ta av grundkapitalet från vår Gullspång-fond.

Diskussionen inom och mellan partierna fortsätter och jag är positiv att vi ska kunna komma fram med ett gemensamt ställningstagande i detta såsom vi tex gjorde när vi beslutade om De La gardie skolan och där var utgångssiffran 300 millioner och vi slutade på ett gemensamt ställningstagande på 200 millioner.

Politisk så vill vi utveckla våra isidrotter på bästa möjliga sätt och detta innebär att vi måste göra en bra omvärldsanalys. Det har byggts, håller på att byggas och beräknas byggas ,  i Sandviken, Västerås, Surte, Vänersborg och så vi själva då .

Debatten har lite låst sig utifrån den modell som framkommit av fullmäktige direktiven i mars men det är ju självklart att man nu ser över olika alternativ utifrån en helhetsbedömning och det hoppas jag huvudsponsorn uppskattar och ser som viktigt också samt så finns det ju väldigt många andra företag som verkar vara intresserade i detta också .

Jag återkommer i detta och annat

Göran


Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tack för din hälsning på min sida.....och glöm nu inte av att vi ska åka till Lumber & Karle på fredag. Vi ska vara där klockan 18.00, så senast 17.30 borde vi åka. Dvs jag plockar upp dig vid 'skattehuset'.
Kvällshälsning
Gunnar
Ps Vad tycker du om den rara bilden på dig o Carina?Ds

Postat av: Gunnar

...vid närmare eftertanke passar det bättre att jag plockar upp dig 17.10 på fredag.
Klockan 17.15 har jag bestämt med Calle W att jag ska hämta honom vid Drömstan.
Jag hoppas att det är ok för dig. Vi kan ju höras inatt. Jag är på Galeasen.
Hälsningar i den kyliga och mörka eftermiddagen.
Gunnar

2007-11-07 @ 17:17:15
URL: http://www.gunnarkarlqvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback