Intervju med Göran

Hej jag heter Zoe och har fått tillfälle att intervjua Göran Larsson på hans blogg.

Du var på ett möte igår?
- Jo , jag var i Göteborg och vi diskuterade mp:s kommande proposition till kongressen gällande ett reformerat socialförsäkringssystem.
Vår ekonomiska talesman var där , Mikaela Valtersson. Vi var ett 25 tal andra personer där från Västra Götaland.

Vad tror du om detta?
- Jag tror att vi kommer få ett förslag som går från att reformera dagend system mot att gå mot ett system som dom har i Norge. I Norge har man ett samarbete mellan försäkringskassa, socialtjänst och arbetsförmedling, där kunden alltid möter en och samma handledare.
Systemen är skilda, men samarbetar.
Det fanns ävens diskussion om medborgarlön alt baslön igår, men det tror jag att man får vänta med.

Lyssnade du på Reinfeldts tal idag?
- Ja han talade om människan och använde uttrycket människan under ca 70 ggr under sitt 45 minuter långa tal.
Annars så angrep han ju naturligtvis Miljöpartiet på den minuten han pratade klimat och miljöpolitik.
Säga att den utredningen man nu gör leds av någon som heter Lars? Detta skulle resultera i ett förslag som innebar att moderaterna skulle sätta punkten för mp som parti då mp inte längre skulle vara nödvändiga.
Jag tillåter mig att skratta lätt åt detta då Reinfeldt fortfarande tror att man bara med marknadsekonomiska krafter kan leda miljö och klimatpolitiken framåt, vilket ingen som förstår sig på problematiken anser.
Man behöver ekonomiska styrmedel som styr för att skapa ett hållbart samhälle.
Han nämde något om att vi jämställer (utan att nämna vårt partinamn) djurens livsvärde med människan.
Jag får det än en gång bekräftat att oavsett vad man säger om moderaternas nya inrikting, så kommer man aldrig att acceptera en politik som bygger på våra solidariteter. Så för mig framstår vår inrikting när det gäller ett kommande samarbete med (s) och eventuellt (v) alltmer som det enda möjliga alternativet, om Sverige ska kunna ligga i spetsen när det gäller miljö och klimatpolitik.
Jag tycker annars att Reinfeldt är en god talare men att han borde nog förkortat detta tal från 45 min till 30.
Däremot tycker jag att han är en bättre (m)-ledare än de han nämnde i sitt tal (Boman, Adelhson, Bildt).

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Det var en intressant intervju av dig Göran....nu väntar jag på fortsättningen då du intervjuar Zoe om vad hon tycker om t.ex. Miljöpartiets politik eller politik i allmänt - ler (ja, du vet som Kjell brukar skriva på sin hemsida)
F-n
vad jag är flitig på att kommentera på din hemsida.
Hälsning
Gunnar

Postat av: neuropedagogen

Hej Göran!
Tack för en mycket bra insändare i gårdagens Bohusläning, 27 oktober 2007, "Lägg inte ned Malögården"!
Man hotar att lägga ned den enda kvarvarande slutna psykiatriska verksamheten inom BUP, för ungdomar, långt innan liknande kompetens byggts upp inom Gryning Vård. GV har "lovat ta över" denna slutna verksamhet, med gott stöd ifrån BUP, dagtid.
Kruxet är att under denna tid - tidsglappet mellan att Malögården nu stängs 20071231 och annan verksamhet med liknande resurser byggts upp inom GV som kan täcka behovet på min 10 ungdomar per år - finns INGEN som kan ge dessa ungdomar adekvat vård; minst två är nekade denna vård sedan sommaren 2007! VEM tar ansvar för vad som händer med denna patientgrupp under glappet, tiden för ny uppbyggnad av resurser likt de Malögården erbjudit?
Stängningen av den slutna ungdomsvården är inofficiellt beslutad av "de högsta hönsen" inom BUP-kliniken och det är bara för politikerna att buga och godkänna någon gång i november/december; detta trots att man ej längre sparar de efterlängtade 4 miljonerna utan endast 2 miljoner. Detta trots att det skjutits till pengar från regeringen att ta hand om den nya patientgruppen, de neuropsykiatriska funktionshinder (om jag förstått saken rätt), den grupp som ej fått den vård de har behov av; den tilltänkta dagvården är ägnad till dem; den enes död den andras bröd...
Tydligen/troligen får dag-verksamhet byggas upp på Malögården p.g.a. att vi personal protesterat och givit hals!? Och "kompetensen" behålls då... men duger den kompetensen vi har på MG till den nya patientgruppen, de med neuropsykiatriska funktionshinder och liknande problematik, de som tidigare inte fick den vård de var i behov av, enligt Anders Milton. Eller har jag missuppfattat det hela?
Låt Malögården vara kvar till den grupp ungdomar som är i behov av den slutna vården och ge Malögården en chans att utveckla sig; hänga med i utvecklingen vad gäller bemötande av bl.a. fler patienter per år, behandla Neuro Psykiatriska Funktionshinder m.m. m.m.
Bygg öppenvården av de nya, tillskjutna pengarna!
Tack än en gång för Ditt stöd till dessa ungdomars kvarvarande behov, tills Gryning Vård har mobiliserats, av sluten vård!

2007-10-28 @ 18:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback