Rapport


Två dagars regionfullmäktige är tufft men mycket inspirerande.
I går pratade vi infrastruktur och dess behov under hela dagen, Vi var 12 grupper, som först grupparbetade om olika frågor, för att sedan redovisa vårt arbete i regionfullmäktige för att gruppledarna avslutningsvis för varje parti kommenterade partiernas olika hållning i frågan om infrastruktur där alla var rörande överens om satsningen på Västlänken .. alltså bygga om nuvarande tågstation i Göteborg som nu är en säckstation till spår med genomfart som i Stockholm. Man vill också bygga hamnleden = lika med spår till Göteborgs hamn för godstransport..

På kvällen var det mingel på Vänersborgsresiden och sedan så såg vi filmen; Den man är med Lassgård  , som handlade om män som misshandlade kvinnor, vilket var en tankeväckande film. Detta var också meningen då regionfullmäktige bla har beslutat om ett kompetenscentrum för våld i nära relationer.

I dag var det vanliga förhandlingar där jag tog upp följande !

Nedläggningen av Malögården (Ungdomspsykiatrisk behandlingshem inom BUP i Nu-sjukvården)
-Svaret blev efter viss tveksamhet från Nu-sjukvårdens ordförande att den ska läggas ner och det ska bli öppenvård, vilket vi i Mp motsäger oss !

Vi antog tilläggsbudget på 250 millioner extra till vården vilket vi biföll men jag påminde om behovet av satsningar på Närsjukvård, planerad vård, förebyggande vård och komplementär vård för att klara vårdgarantin !
Vi i Mp vill satsa på den 1,a linjens vård , vilket innebär primärvården !

F.ö så hade vi ett yrkande om extra pengar till Västtrafik på 100 millioner redan i är från det beräknade överskottet på 900 millioner som avslogs...
Extra satsningen på 65 millioner till Västtrafik 2008 gick vi med på förståss som majoriteten beslöt.

Vi antog den Regionala planen för barn och ungdomspsykiatrin där vi var nöjda med beslutet om att stärka det förebyggande gällande att förhindra att barn och unga har självskadebeteende samt gör självmordsförsök vilket är bra att man tydliggör vårdens ansvar i detta !
Vi hade ett tilläggsyrkande gällande att ta in alternativa behandlingsformer som den ljudträningsform (Tomatis-metoden) som har bra resultat på BUP i Strömsatd..,, Men den blev avslagen ,,,

Till sist så yrkade jag gällande Motionen om att stärka HBT (Homo, BI , Trans) frågorna i regionen att vi skulla ha en central utbildning  för personal och politiker i detta område ,,
Jag nämnde att vi har en vårdcentral, Riksby i Stockholm , som jobbat aktivt med detta och är på väg att bli HBT licensierade.
Jag nämnde detta med behovet av att synliggöra dessa människors behov och att vården måste öppna upp sig mer i dessa frågor,, lyssna gärna på Radio-Skaraborg gällande detta på WEBB-.radion.. (Jag var i radio i dag gällande detta !)
Majoriteten anser att jag lyft en viktig fråga och vill att man ska kunskapsutvecklas inom detta område, men att detta är ett nämnde ansvar. VI har 12 stycken...
Jag ansåg att utbildningen bör fomeras centralt , men den fick avslag med 25 röster för detta och resten avstog eller var emot...

Ja detta var lite kort...

Ha det gott

Göran

Ps Gunnar du har alldeles rätt i ditt resonemang och jag gillar att debattera med dig på denna sida , så kör på,.,.

Och alla ni andra förståss..
Gällande detta med planhyran på konstgräsplanen så får jag kolla lofas skrivning och återkomma i detta,.,.

Kommentarer
Postat av: Johan Hellström

utöver mp's åtta röster, varifrån kom de andra ja-röstarna till HBT-motionen?

2007-10-23 @ 19:10:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback