Smått och Gått

76717-65

Hej på er alla 20 till 30 läsare som nu läser denna blogg var dag och mer kan det väl bli !

Jag när det gäller mitt privata liv så händer det saker vill jag säga och det känns bra på många sätt. Ï dag har jag också ansökt om att tillsammans med en kvinna få leda ett damlag .Återkommer mer om detta framöver.
Jag har ju verkligen haft ett hektiskt år privat och det kommer att kännas oerhört gott den 15 december när jag firar
av den med dunder och brak,, Jag är ju i grunden en person som tror på det goda och detg möjliggörande och blir alltid ledsen när man misstar sig i detta och går i en återvändsgränd om man säger så..
Men ger inte upp den tro för detta utan går vidare med nya förhoppningar om glädje, lycka och kärlek.
Dela gärna med er om personliga saker som min goda vän Gunnar gör i sina kommentarer och hans hemsida är verkligen välgjord på alla sätt..

När det gäller poilitiken så var det ju kommunfullmäktige i måndags och vi hade ett trevligt 2 timmars möte utan kontreverser. Jag var uppe i frågan om att stärka bredbandssatsningen med 2.3 millioner och sade att detta var en positiv infrastruktursatsning. Jag var upp i frågan om nytt turistbolag och pratade om vikten av ekoturism..
Alla var eniga i måndags kväll och detta gäller ju också att försöka bli i frågan om Evanemangshallen på Ågårdens idrottsområde. Vi var ju med kommunstyrelsen på F7 i dag och fick en intressant redovisning av dess verksamhet av chefen för flotiljen. De omsätter 1.7 miljarder och har ca 800 i personalstyrkan , Kostnaden per flygtimme är ca 25000 kronor. Vi fick se JAS-planet samt Herkules plan. Vi varf också uppe på flygledartornet. Inga i flygutbildningen är kvinnor men vissa i personalen är det. Ett stort område är transport/fraktflyget med våra Herkujles och Jan Larsson U(C)som är Major där beskrev dess verksamhet på ett mycket intressant sätt. De sätts ju in att stödja våra fredsbevarande trupper i typ Afganistan mm . De  har tidigare opererat i typ forna Jugoslavien mm.
Dess uppdrag är ju viktiga även för dess länders invånare att fred kan bevaras och därför känns dessa uppdrag mycket meningsfulla. Man har också varit i Afrika mm. Man hjälper också till att tex forsla ambulanser i dessa plan som kan rädda liv och inte för länge sedan hade man ett uppdrag till Åbo i Finland för att rädda ett barn som fördes till Sverige.
Själv är jag förståss kritisk till Jas flyget och att dessa ska leasas till Tailand,, Man utbildar ju på såtenäs de länders flygare som har JAS-planer och just nu utbildas ; ungrare och Tjecker.
Jag kan tycka att detta plan är fantastiskt men kostnaden i sig att flyga den kan ifrågasättas på längre sikt men jag gillar detta med Herkulkes planen och fredsbevarande arbete så detta jämnade ut det hela.
Men alla var mycket trevliga och vi i kommunstyrelsen blev gemensamt fotograferade och de glasade/ ramade in den snabbt som vi fick i present av chefen . Gåvan gavs till kommunalrådet Kjell Hedvall.
Vårt möte gick på en timmm mellan kl 09 till 10 . Ett beslut som togs var detta med hamstaden och direktiv till Samhällsbyggnadsnämnden att börja detaljplanera området.
Jag lade en protokoll anteckning där jag stöttade V när det gällde deras krav på att man innan detaljplaneringen skulle göra en ordentlig utredning gällande översvämmningsrisker och vad som behövs göras samt att man ska ujtreda föroreningarna i marken . Detta yrkande föll då Alliansen plus S inte antog detta.
V ville också ha medborgar rådslag . Vilket också föll.

När det gäller detta med Evanemangshallen så ska alla partier bereda detta nu och jag uttrykte vikten av att försöka nå konsensus i detta . Vi kommer  få ytterligare detaljer från tjänstemännen innan fredag. Vi ska diskutera frågan i MP på torsdag kväll-..- återkommer i detta..

Jag åkte hem med kommunalrådet Kjell Hedvall och jag tycker det är trevligt med biogassatsningen som är på gång ..

Ha det gott

Göran

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Tack kamrat för dina fina ord! Nu hoppas jag också att vår nästa vision om Vätternrundan 2008 blir en solskenshistoria.
Vill bara säga att vi får nog trampa på bra för att hänga med Emma. Hon tränar sedan en tid med Kvänums mtb-åkare 'över stock o sten'.
Jag läste i dagens NLT att Kjell H. nu tyckte att man kunde bygga en 'enklare' bandyhall och komplettera den med en specifik musikarena som dom har t.ex. i Vara.
Tja, det låter nog mkt logiskt. Visserligen finns det nog vissa musikevenemang som skulle kunna fylla en bandylada, men mkt av det som kommer upp på repertoaren i Vara kan nog inte fylla även den betydligt mindre lokalen.
Så man kan väl alltid hoppas att Sparbanken ändrar sig och går med på den lösningen. För om kommunen tar emot deras 70 miljoner o bygger en sk evenemangsarena - med dess kanske mkt dyra driftkostnader - då blir det ju en sorts 'moment 22'. Dvs ingen har råd att bruka den.
Kvällshälsning från Magdalenagatan
Gunnar
Ps jag har redan en fråga till din 'tipspromenad' den 15/12. Grobbe fann den självklar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback