En politisk dagbok för den 6/9

76717-48

Från ledigheten på vår vackra västkust till dagen där jag först var i Vänersborg och träffade min regionkamrater: Stefan, Tony och Lise och planera kommande aktiviteter för min hälso och sjukvårdsgrupp.

Vi kommer att ha ett möte i slutet av september på Angereds Närsjkuhus. Vilket blir mycket intressant att se hur det är under utveckling där. Återkommer med rapport förståss om detta.
Vi kommer sedan under Vårtermin besöka Borås och Södra Älfsborgs Sjukhus som har kommit mycket långt i ledning och organisation av personalen, viilket är viktigt att lära sig från. Samt att vi kommer att besöka sjukhuset i Uddevalla för att diskutera sjukhus i förändring.
På höstterminen så gäller det ett besök på Vårdcentralen i Åmål samt senare på Ht på kärnsjukhuset i Skövde.
Det är viktigt att vi som politiker håller oss ajour med den så kallade verkligheten och vad som händer och sker utifrån de av oss fattade politiska besluten.
Detta var på förmiddagen ..
Sedan så bar det iväg till Lidköping och Demokratirådet där jag för första gången i mitt politiska liv på ett externt möte fick hoppa in som ordförande då både ordinarie och vice inte var där. Detta var kul och vi var inte så många så det hela förlöp mer än väl bra tykte jag då vi varf överrens att nu sätta fart med den av kommunstyrelsen faststälda handlingsplanen för Demokratirådet. Vi vill skapa bättre förutsättningar för engagemang och delaktighet. Vi vill se på fysisk planering och då ta med medborgarna i detta. Ledstjärnan i detta är bl,a den så kallade Toronto-modellen¨där man lät samtliga medborgare vara med och tycka till om deras hamnområde, Detta VAR MYCKET LYCKAT.

I Oktober ska vi ta konkreta beslut från handlingsplanen och då bl,a peka ut det område i Lidköpings fysiska planerings process som vi vill ha med invånarna på.
Jag återkommer efter detta möte med fler informationer.

Efter detta möte bar det iväg till styrelsemöte med Skaraborgs styrelse i Mp, som jag är ordförande för.
Vi tittade på en lokal när högskolan i Skövde på ca 110 m2 som är på källarplan men mycket bra lokal.
Vi tog sedan beslut att vi ska ha inriktingen att vara med och delfinansiera lokalen som kommer att vara vår i Oktober. Mycket viktigt beslut i planeringen inför valet. Skaraborg kommer att ha en lokal att utgå ifrån igen, vilket vi inte haft sedan 90 talet då vår senaste riksdagsman valdes in för oss nämligen Annika Nordgren. Jag hoppas att vi till val 2010 åter kan få en riksdagsman från vår valkrets.

Jag är nu åter hemma efter en lång och bra dag. Politik tar tid men i dag har det varit mycket positiva möten samt beslut som känns bra att uppleva så då känns det gott.

Ta hand om er där ute

Göran

ps Ni som märkt att jag blivit mer framåt och personliog ska veta att detta var efter rådgivning från min förra flickvän som tykte det var tråkigt att läsa allt för opersonliga inlägg..
Jag håller med faktiskt....
I dag kl 05.55 bär det i väg till Stockholm och gruppledarmöte för region och landstingspolitiker.


Kommentarer
Postat av: Gunnar

Här kommer en natthälsniong från Galeasens medicinrum. Jag och Emma sitter och beundrar bilderna på dig.
Jag ska försöka komma ihåg att jag ska ringa dig klockan fem på morgonen så att du hinner med ditt tåg till den kungliga huvudstaden.
Vi önskar Dig en Härligt avkopplande helg med många trivsamma möten med meningsfränder!
Natthälsningar från
Gunnar och Emma
Ps Emma lovar att cykla ifrån dig på Vätternrundan med ca 4 timmar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback