HSU i Vänersborg..--



En dag  i Vänersborg går mot sitt slut.. I dag åkte jag kl 08 till Vänersborg för att lyssna på Hälso och sjukvårdsutskottets möte som varade mellan kl 09 till kl 15 och det är alltid intressant att lyssna till de informationer regionens högsta hälso och sjukvårdsnivå får.

Det är på gång att för ca 10 millioner införa ett kunskapscentrum för våld i nära relationer , vilket är mycklet viktigt , som jag ser det och den ska vara belägen i Göteborg.

Vi vet att Peter Eriksson vårt språkrör ofta tagit upp frågeställningar hur vi ska göra det bättre  för människor som blir utsatta för våld i nära relationer vilket främdeles är kvinnor.
Det är meningen att den ska vara en metodutvecklare och forskningsanknytet inom detta område.
Förslaget skall behandlas på nästa Hälso och sjukvårdsutskott. Information om detta kan ni sedan hämta på Vg-regionens hemsida.


När det övriga saker så antog nu HSU den av regionfullmäktige i juni återremmiterade Regionala utvecklingsplanen för Barn och Ungdomspsykiatrin. Med några smärre justeringar .. Man förtydligade detta med att ingen inom vården skall ta sitt liv.  Detta genom att stärka det förebyggande perspektivet... detta tog jag upp i dialog i fullmäktige när den blev återrimmieterad. Man skrev också in detta med att stärka de barnpsykiatriska teamen ..
Nu var hela HSU överrens då M och Kd fått in lite vad de återremmiterade om. '
Så vi får väl se hur denna debatt kommer att bli den 16/17 oktober i Vänersborg... i RF = regionfullmäktige ...(Blev inte Göteborg...för dyrt)

Detta var några intressanta beslutsärenden .. Annars så informerades det om dyra viktiga läkemedel för bl,a svåra canserdiagnoser , där pengar för 100 millioner fördelas i detta område . Vi fick också en dragning om detta med SOS och utvecklingen av detta, vilket är viktigt att hålla sig ajour om.-.återkommer i detta ,,,,

Det var annars en munter och trevlig stämning på mötet som som vanligt sköttes på ett bra sätt av dess ordförande Jonas Andersson (Fp)...
Vi fick också en dragning om kommande besök i Bryssel from 30/9 tom 3/10--
chemat är späckat med bl,a information om folkhälsopolitik mm. Vi får också en genomgång över Belgiska sjukvårdsystemet (Försäkringskassestyrd) samt över det Holländsska då vi ska besöka ett sjukhus där som jobbar mycket bra framtidsinriktat.. Vi hade en dragning av Svante Lifengren som är utvecklare inom SKAS organisationen. Skaraborgs-sjukhus..) och Doktor,,( har själv stött på honom som sjuksköterske-elev på 90 talet på sjukhuset i Lidköping.. Svante skall med på resan f.ö-
svante pratade om ett modernt processinriktat sjukvårdsorganisation där patienten står i focus ,, Vi skall besöka detta sjukhuset som jobbar enligt denna modellen han beskrev, vilket ska bli intressant förståss,,
Jag kommer förståss att informara om Bryssel besöket via bloggen...
Det är viktigt att vara omväldsorienterad inom inte minst hälso o sjukvårdsområdet.


Ja dagen på residentet avslutade jag med att fika med Tony och diskutera framtidsfrågor samt olika perspektiv på hur man ska för fram vår Hälso o sjukvårdspolitk .. Jag sitter ju som Politisk sekreterare i HSU och har enbart rätt att ställa frågor vid dragningar (vilket är bra förståss) men inte komma med förslag eller annat, vilket gör att jag bevakar HSU,s arbete och sedan bedömmer hur jag som gruppledare för Mp,s hälso och sjukvårdsfrågor skall nyttja informationen samt sprida det till vår egna hälso och sjukvårdgrupp i våra 12 hälso och sjukvårdsnämnder.
detta är ett mycket trevligt uppdrag men som sagt var visst hade det varit bättre om vi suttit med en plats i HSU--
Förra mandatperioden hade vi en adjungerad post.- Då kunde vi komma med förslag mm-- Ej rösta förståss.

Det var lite trevligt att när jag och Tony satt och fikade så kom (moderaternas man i HSU) Martin Andreasson fram och pratade lite allmänt om kommande resa i Bryssel samt frågor som är på g,e i Regionens hälso o sjukvårdspolitik..- Alltid trevligt att på detta sättet utbyta ord med andra oppositionspartier...
Man det är klart att jag som sammarbetar md S och V i Lidköping känner mig naturligt närmre med dessa partier men allt kan ju hända i politikens värld heter det ju-- !


Ja nu är det sent och jag funderar på kommande möten i morgon är det vdemokratidag på Lidbeckska om socialt kapital och på Fredag bär det i väg till Göteborg på vårt hälso och sjukvård.-grupps möte..--Om bl,a angereda närsjukhus..

Ha det gott där ute

Göran

ps tack för inläggen om min lilla promenad och visst detta med uppmärksamhet avskräcker inte på något sätt--
När det gäller detta med skolskjussar så kommer vi i majoritets gruppen diskutera detta förståss.. med tanke på Alliansens utspel via Henrik i dag) Jag är övertygad om att vi kommer att komma till ebn bra lösning för våra medborgare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback