Hej

Från industrisamhälle till informationssamhälle.
Lidköping har vandrat från ett industrissamhälle till ett modernt informationssamhälle
i det så kallade postmordenistiska samhället.
Jag tycker själv att det är väldigt vackert med gamla industribyggmader såsom Lidköpings
tändsticksfabrik (sockerbruket).
Denna köptes in av kommunen för några år sedan för en nästan 15 miljoner kr, vilket är en fantastisk
investering.
Alliansen var inte med på tåget när detta begav sig och det är därför inte konstigt att moderaterna nu är väldigt tydliga
när det gäller att säga nej till att placera biblioteket i sockerbruket.
Från min sida ser jag det tvärtom som en fantastisk möjlighet att placera stadsbiblioteket i,
och kan heller inte se att dett apå något sätt skulle vara ett ocentralt läge.
Man kan verkligen säga att dåtid möter nutid i denna tändssticksfabrik som vid namnet kallas sockerbruket.
Idag så hade jag och Linda Berling presskonferens vid sockerbruket med anledning av den av kultur och fritidsnämnden
beslutade utredning om bibliotekets framtida placering där man tittar över möjligheterna att placera biblioteket
på sockerbrukets första plan.
Jag träffade också näringslivsfastigheters VD Anders Djup som informerade om sockerbruket idag och framtida möjligheter.
Om kommunens politiker bestämmer sig under året gällande ev flytt av biblioteket till sockerbruket så finns det plats där.
Halar vi på det så finns det ett stort tryck från andra och det skulle innebära att det inte går att placera biblioteket där och då sitter vi fast med dagens bibliotekssituation på torget med dess trångboddhet.
Självklart så har jag förståelse för att man vill ha biblioteket på torget, men sätter man sig väl in i läget på sockerbruket och der vilka möjligheter det har så tror jag att många kommer tyck aatt det är väldigt bra.
Vi får helle rinte glömma att resecentrum kommer att invigas i september i år, vilket kommer att göra platsen  än mer intressant.
Denna fråga ska naturligtvis avgöras i kommunfullmäktige av de 51 medborgarföreträdarna och det är viktigt att alla har en chans att sätta sig in i den här frågan och vi får nu avvackat vad utredningen säger, men för min del kännns det väldigt positivt när det gäller sockerbruket för ett framtida modernt stadsbibliotek.
Läs NLT på fredag.
Kommentera gärna denna fråga eller ring mig gärna 0730-20 42 60 eller skicka e-post till [email protected]

Mp Västra Götalands årsmöte är på lördag och jag tycker att det är jätteroligt att vi är nästan 100 personer anmälda av ca 1800 medlemmar. Det visar på att det finns ett intresse.
I år av vi tre duktiga kvinnor som ordförandekandidater.
Laila Åkerberg (har mitt stöd), Anna Sibinska (valberedningens förslag) och Merete Kapstad.
Det är väldigt viktigt för demokratin att ha fler kanditater till en så viktig post.
Problemet i vår organisation är att om varken Anna eller Laila kan fortsätta om de inte blir valda till ordförande, därför så funderar jag och Tony på ett särskilt yrkande i denna fråga som vi återkommer med på årsmötet.
Vi tycker att man egentligen ska nyttja alla goda krafter när dte finns ett så starkt engagemang.
Jag själv kommer att sitta i styrelsen oavsett om jag blir vald till vice ordförande eller ej.
För mig är det viktigt att vi skapar en bredd i den kommande styrelsen med hög kompetens och stor flexibilitet och förtåelse för varandras olikheter där man nyttjar varandras kompetenser på allra bästa sätt.
Klarar vi det så kommer vi att kunna gå en väldigt positiv framtid till mötes inom Västra Götaland.

Ha de gott
Göran

Ps Gunnar:
Jag tror att jag har besvarat varför sockerbruket inte ska ses som ett drive in ställe.
Gällande partistyrelsevalet så avser jag när det gäller intern demokratisk utveckling väldigt mycket, som i alla andra organisationer så är det alltid viktigt att joba med öppenhet och skapande av möjligheter för människor att växa.
Jag kan informera dig mer närmre framöver gällande vad jag vill med min partistyrelsekandidatur.
Tack för ditt stöd.



Kommentarer
Postat av: Gunnar

Nej Göran, jag ser inte ett eventuellt kommande bibliotek på sockerbruket som ett 'drive-in'. Det var mer skrivet 'med glimten i ögat' som en reflextion att det mer perifera läget uppmuntrar till mer bilåkande. Redan nu finns det ju vid Sockerbruket 'väl kända' parkeringsbekymmer eftersom så många av dagens besökare till bland annat Friskis & Svettis väljer att ta sig dit med bil.
.....och Göran....glöm inte alla gamla damer (o herrar) som måste ta sig dit med sina rullatorer och riskera bli överkörda av tågen.
Morgonhälsning från LSS
Gunnar

Postat av: Nyfiken

För att gå till ett annat ämne:
ämnet om dåliga mobilbatterier, här är en länk till en sida med tillbehör:
http://www.mobiltelefonbutiken.se/batterier.php

2008-04-10 @ 23:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback