Infotek

76717-138 Bild Gunnar Karlqvist

Kållandsö Dam är de med gul dress och detta är ett foto från i söndags.

Träffade på mannen som sköter det praktiska innan fullmäktige som beklagade sig att jag bloggat dåligt det sista och det borde innebära att jag informerat dåligt vilket jag ska försöka förbättra förståss !

I dag var det alltså kommunfullmäktige och den stora frågan var ju förståss detta med om vi skulle införa ett kommunalt vårdnadsbidrag eller inte och efter 90 minuters debatt så föll beslutet i ett nej med reservation av M-Kd-C och Fp. Tommy Larsson Kd hade tre inlägg varav det första var på ca 12 minuter och var ett brett ideologiskt familjepolitiskt inlägg som jag senare sade att jag hade respekt för men att han borde rikta kritiken på sin
egen Allians på riks då jag ansåg att detta skulle i fall det skulle införas vara ett nationelt beslut och inte införas på detta sättet. Jag framförde vår nationella syn på förlängd föräldraförsäkring, minskad arbetstid med bibehållen lön samt detta med friår och att vi drev detta i stället för vårdnadsbidrag. Jag nämnde också att vi i majoriteten har en överenskommelse mellan s-v-mp som i sig handlar om att stärka den kommunala välfärden och att här ingick inte något kommunalt vårdnadsbidrag system. Det var några som ville ha denna reform som vädjade till dem som har barn i denna ålder och detta fick någon att skriva en lapp till mig ? Har du barn och ville ha ett svar och det fick personen genom att jag berättade i talarstolen att min tvillingsyster, och två bröder samt min tjej har barn . Jag förtydligade också att vi ska se till alla barn oavsett familjekonstellation ! och oavsett socioekonomisk förmåga !
Det var intressant att Centerns Henrik Artursson så tydligt drev denna Kd och Peter Böckman (M) ur ett socialtmedicinskt perspektiv emedan det parti (Fp) i alliansen som på riks har sett till att denna reform inte blev en riks refom i dagens Kf biföll detta v-bidrag med något större entusiasm än vad jag förmodar deras rikskollegor.
Som sagt det blev inget kommunalt vårdnadsreform och vän av ordning kan ju undra med den entusiasm som Alliansen drev denna fråga varför man efter valet 2006 så tydligt avböjde att överhuvudtaget diskutera med oss i Mp. Svårt att glömma de kommentarer mp fick av bla Tommy Larsson (kd) . Som sagt politik handlar om mycket och i detta fallet var det en överenskommelse som höll och det kändes bra att vara Mp,are i dagens Kf.
Jag är också glad att vi fått en ny kille som ersättare på utbildningsnämnden Rustan Håkansson. Lycka till i ditt kommande arbete.

Annars så antog vi en bra plan gällande hållbarhet som bygger på de tre principerna ( socialt-ekonomiskt och miljö) detta drogs av Elisabeth Alm Ericsson och det känns så bra att lyssna på ett sådant viktigt arbete och alla godtog denna plan utan diskussion.
När det gäller kommande diskussioner med S och V den 13 maj gällande budgeten så pratade jag med både Kjell (S)och BO (V) om  vissa perspektiv och det kändes bra och vi ska nog kunna sy ihop en bra budget och det är klart det är en del att diskutera gällande hallen och andra investeringar ,, Det är ju så att vi är överrens om att vi ska ha en kvalitativ välfärd driven av främst vår egna verksamhet och detta gör det svårt med att överhuvudtaget sänka några ramar som jag ser det. Jag återkommer i detta förståss,

I morgon är det ks med bolagen som Värmevärket, Näringslivsfastigheter mm som informerar och gällande Näringslivsfastigheter är det intressant med biblioteks utredningen och efter mitt samtal med Bengt Arne Bengtsson så ska det nog inte finnas några problem om man skulle redan innan sommaren ta ställning i frågan om bibliotekets framtid och vi i Mp vill ju ha det på sockerbruket.

Jag ska på eftermiddag till Göteborg på Mp Vg möte och vi ska konstituera vår nya styrelse med dess arbetsuppgifter,,Jag tycker förresten att det känna bra med Laila som ordförande och det ska kunna bli ett bra kommande år !

I dag var jag oxå på jobbet i Vänersborg och fick info av Stefan om vårdvalsdiskussionen i bland 30 tals medlemmar och det gick bra då vi skickat ut ett bakgrundsmaterial som förklarade detta med vårdval och den stora skillnaden på Stockholmsmodellen på ett pedagogiskt sätt.. Göteborgarna kommer att forsätta att vara delaktiga i processen framöver vilket gläder mig extra !

ha det gott
Göran 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback